Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 3 Februari 2011

Anti dan penyokong bertempur

Keganasan dilaporkan telah bermula apabila kira-kira 3000 penyokong Mubarak yang tiba dengan kuda dan unta menyerbu kearah penunjuk perasaan yang telah berkumpul secara aman sejak beberapa hari yang lalu di Dataran Tahrir.

Demontrasi biasanya dari keadaan aman akan bertukar menjadi ganas apabila ada provokasi dari polis dan dalam kejadian di Mesir ini polis berpakaian preman digunakan untuk menyekat rapat umum tersebut ala gangster dan ini akan memberi gambaran buruk di mata media dan masyrakat imej kononnya pendemo ini ganas dan akhirnya tunduk dengan kerajaan firaun.


Keganasan telah Tercetus di Mesir








Kaherah - Beberapa ribu penyokong Presiden Hosni Mubarak, termasuk beberapa kuda berkuda dan unta dan memegang cambuk, menyerang demonstran anti-kerajaan Rabu, kerana pergolakan Mesir mengambil giliran baru yang berbahaya. Dalam adegan kekacauan dan bernada pertempuran, kedua-dua belah pihak saling dilempari dengan batu, dan demonstran mengheret penyerang dari kuda-kuda mereka.

gejolak itu kekerasan signifikan pertama antara penyokong-penyokong dari dua kem di lebih dari seminggu protes anti-kerajaan. Ini berlaku selepas Mubarak di televisyen nasional malam sebelumnya dan menolak menuntut dia berundur segera dan mengatakan ia akan melayani keluar tujuh bulan sisa masa jawatannya.

Seorang juru bicara militer muncul di televisyen negara Rabu dan meminta penunjuk perasaan untuk membubarkan sehingga kehidupan di Mesir boleh kembali normal. Pengumuman itu boleh menandakan giliran utama dalam sikap tentera, yang selama dua hari terakhir telah membolehkan protes membengkak, mencapai saiz terbesar belum pada hari Selasa ketika suku juta damai dikemas menjadi pusat Kaherah Tahrir Square.

Hampir 10.000 pengunjuk rasa berkumpul lagi di Tahrir pada hari Rabu pagi, menolak pidato Mubarak sebagai terlalu sedikit tuntutan mereka terlambat dan memperbaharui ia akan pergi.

Pada Rabu sore, sekitar 3,000 penyokong Mubarak menerobos rantai manusia pengunjuk rasa anti-kerajaan cuba membela ribuan berkumpul di Tahrir, menurut reporter Associated Press di lokasi kejadian.

Chaos meletus ketika mereka merobohkan spanduk mencela presiden. Perkelahian pecah apabila mereka maju di alun-alun besar di jantung ibukota. Para pengunjuk rasa anti-kerajaan mengambil poster Mubarak dari tangan para penyokong dan robek mereka.

Dari situ meningkat menjadi pertempuran jalanan langsung. Kedua-dua belah pihak merobek-robek batu dari jalan dan daripada laman pembinaan di dekatnya dan mulai melemparkan batu, ketulan konkrit dan kayu pada masing-masing, mengejar satu sama lain sebagai rantai manusia demonstran 'pindah semula untuk cuba untuk melindungi massa demonstran yang lebih besar di plaza-tengah.

Pada satu titik, yang kecil kontingen pasukan pro-Mubarak di atas kuda dan unta bergegas ke orang banyak anti-Mubarak, mengayunkan cambuk dan tongkat untuk memukul orang. Demonstran membalas, mengheret beberapa dari kenderaan mereka, melemparkan mereka ke tanah dan memukul wajah mereka berdarah. Kuda-kuda dan unta mungkin adalah yang digunakan oleh calo memberikan wahana bagi pelancong.

Tembakan terdengar beberapa tentera menembak di udara dalam usaha untuk mengendalikan massa. Tapi pertempuran itu berlangsung. Sebuah garis depan terbentuk pada jalan samping Muzium Mesir - perbendaharaan terkenal dari barang antik dan mumia fir'aun - sebagai demonstran dan penyokong kerajaan, beberapa di antaranya mengacungkan parang, melemparkan projetile satu sama lain dari kedua-dua sisi dari beberapa lori tentera ditinggalkan.

Para pengunjuk rasa dilihat berjalan dengan baju mereka atau wajah berlumuran darah. Lelaki dan wanita dalam kerumunan itu menangis. Skor dari terluka dibawa ke sebuah klinik kecemasan di sebuah masjid di dekat alun-alun dan di jalan-jalan lain. Doktor di jas putih bergegas tentang dengan beg kapas, Obat merah dan perban. Seorang lelaki dengan darah yang keluar dari matanya tersandung ke klinik samping jalan.

Tentera tentera yang telah menjaga persegi telah menjaga kedua-dua belah pihak berasingan awal hari, tetapi ketika pertengkaran meletus sebahagian besar mereka tidak melakukan campur tangan. Sebahagian besar berlindung di balik atau di dalam kenderaan lapis baja dan tank ditempatkan di pintu masuk ke Tahrir.

Beberapa demonstran anti-Mubarak berargumen dengan tentera, memohon mereka untuk membantu. "Kenapa kau tidak melindungi kita?" beberapa teriak, sementara tentera menjawab mereka tidak mempunyai arahan untuk melakukannya dan menyuruh orang untuk pulang ke rumah.

Banyak pengunjuk rasa â € "yang untuk hari telah menghujani tentera dengan cinta untuk sikap neutral â €" sekarang menuduh pasukan telah sengaja membiarkan para penyerang ke alun-alun. "Hosni telah membuka pintu bagi para preman untuk menyerang kita," teriak seorang lelaki dengan pembesar suara dengan orang ramai selama pertempuran.

"Ini adalah dibayar preman," demonstran yang lain, 52 tahun Emad Nafa, mengatakan penyerang. "Tentera adalah lalai. Mereka membiarkan mereka masuk"

Ketegangan baru mulai muncul segera setelah Mubarak pidato Selasa malam. Kemudian di malam hari, pertengkaran terjadi antara demonstran anti-kerajaan pro-dan di bandar Mediterranean Alexandria, sedangkan pada kelompok Kaherah penyokong Mubarak turun ke jalan, sebahagian membawa pisau dan tongkat.

Pertemuan penyokong Mubarak juga mengambil nada keras terhadap wartawan dan orang asing. Dua koresponden Associated Press dan beberapa wartawan lain mengasarinya Facebook selama berbagai pertemuan tersebut. TV negara melaporkan Selasa malam yang asing ditangkap penyebaran selebaran anti-Mubarak, nampaknya berusaha untuk menggambarkan gerakan sebagai asing berbahan bakar.

Kekerasan bisa mewakili sebuah bab baru yang berbahaya dalam hampir 10 hari pergolakan yang telah menggoncang Mesir, yang telah mengambil siri liku dramatik dan tak terduga.

Setelah bertahun-tahun kawalan negara yang ketat, pengunjuk rasa berani kerana rusuhan di Tunisia turun ke jalan pada Jan 25 dan dipasang siri sekali tak terbayangkan dari demonstrasi di seluruh bangsa ini 80 juta. Awalnya, polisi menggerebek keras dengan pertengkaran brutal dan mematikan para demonstran. Lalu polis menarik diri sepenuhnya dari jalanan untuk hari itu, membuka gelombang penjarahan, rompakan bersenjata dan pembakaran - terutama yang berasingan dari protes itu sendiri - bahawa Mesir terpegun.

Namun sejak Sabtu, tentera bergerak untuk mengambil kawalan dan situasi menjadi lebih damai. Pihak tentera mengumumkan tidak akan berhenti protes. Akibatnya, demonstrasi membengkak secara dramatik, pengunjuk rasa mendapatkan momentum dan antusiasme dan banyak orang menjadi percaya jatuh langsung Mubarak sudah dekat. Amerika Syarikat memberikan tekanan kuat pada Mubarak untuk membawa kekuasaannya berakhir sementara memastikan serah terima stabil.

acara hari Rabu boleh bererti rejim sudah cukup, dan bahawa ia dan tujuan ketenteraan untuk memastikan akhir rusuhan selepas Mubarak 82 tahun membuat konsesi mengumumkan ia tidak akan mencalonkan diri untuk masa enam tahun baru pada bulan September pilihan raya.

Seolah-olah untuk menunjukkan krisis ini berakhir, kerajaan mula kembali perkhidmatan internet setelah berhari-hari dari cutoff belum pernah terjadi sebelumnya, dan televisyen kerajaan mengumumkan pengurangan jam malam malam hari, yang sekarang berjalan 5:00-07:00 bukan 3:00-8:00
penyokong Mubarak berada di jalan dalam jumlah yang signifikan untuk pertama kalinya pada hari Rabu. Di seberang Sungai Nil dari kekacauan di Tahrir Square, sekitar 20.000 demonstran pro-kerajaan menggelar unjuk rasa di depan Masjid Mustafa Mahmud dalam persekitaran kelas atas Mohandiseen.

Mereka melambaikan bendera Mesir, wajah mereka dicat dengan warna hitam-putih nasional-dan-merah, dan membawa sepanduk dicetak besar dengan wajah Mubarak sebagai pegawai polis mengelilingi kawasan dan lalu lintas diarahkan. Mereka bersorak sebagai helikopter tentera menukik overhead.

Ramai yang mengatakan mereka datang setelah melihat notis di televisyen negara untuk menghadiri protes. Beberapa tampaknya menjadi semacam preman muda yang pembangkang menuduh rejim membayar untuk tinju di jalanan.

Tetapi sebahagian besar adalah keluarga kelas menengah, beberapa di antaranya berkata konsesi Mubarak sudah cukup dan bahawa mereka takut ketidakstabilan lanjutan dan kekurangan makanan dan persediaan lain jika protes berterusan.

"Saya ingin orang-orang di Tahrir Square untuk memahami bahawa Mubarak telah berfirman bahawa ia akan memberi mereka negara kepada mereka melalui pemilihan, damai, sekarang mereka tidak mempunyai alasan untuk demonstrasi," kata Ali Mahmoud, 52, yang menyebut dirinya sebagai menengah kelas pekerja dari Menoufia, sebuah wilayah Delta Nil sebelah utara Kaherah.

Gerakan melawan Mubarak, sementara itu, sedang bekerja untuk mengelakkan tergelincir dalam jajarannya setelah pidato dan menolak setiap sentimen bahawa konsesi tersebut mungkin sudah cukup.

"Kami menyedari penipuan ketika kita melihat hal itu," kata penunjuk perasaan Nasser Saad Abdel-Latif. "Tidak ada yang akan kehilangan tenaga mereka ... Kami tidak akan pergi sampai ia pergi."

Salah satu penyelenggara protes mengatakan rejim itu akan keluar untuk menekan semua orang untuk menghentikan protes.

"Dimulai dengan pidato emosional Mubarak, dengan penutupan bank, kekurangan makanan dan komoditi dan penyebaran preman untuk mengintimidasi orang, ini semua sarana untuk menekan rakyat," kata Ahmed Abdel-Hamid, seorang wakil Jawatankuasa Revolusioner, salah satu daripada beberapa kumpulan pemuda yang mengatur aksi protes.

Gerakan ini dipicu oleh kekecewaan mendalam dengan menyalahkan rejim autokratik untuk mengabaikan keperluan masyarakat miskin dan membiarkan rasuah dan penyalahgunaan rasmi untuk menjalankan bermaharajalela. rally besar Selasa di Tahrir menunjukkan sebuah salib besar bahagian dari masyarakat Mesir.

Dalam ucapannya 10 minit Selasa malam, Mubarak hit pada salah satu tema yang telah menggugah nya untuk beberapa orang Mesir di membenarkan kekuasaannya selama hampir tiga dekad berkuasa - bahawa dia boleh menjaga kestabilan. Sekarang ia menjanjikan untuk melakukannya sambil kepala keluar dari pintu.

Presiden, yang hampir tidak pernah mengakui untuk membalikkan dirinya di bawah tekanan, menegaskan bahawa walaupun aksi protes menuntut kejatuhannya tidak pecah, dia tidak akan mencari istilah yang keenam pada bulan September.

Muram tapi tegas - tanpa hawa kekalahan - ". Untuk mencapai langkah yang diperlukan untuk transfer damai kuasa" katanya dia akan melayani keluar sisa masa jawatannya bekerja Beliau berkata ia akan melakukan perubahan Peraturan tentang pemilihan presiden.

Dia bersumpah dia tidak akan meninggalkan negara. "Ini adalah tanah air tercinta saya," katanya. "Saya telah tinggal di dalamnya, saya berjuang untuk itu dan mempertahankan tanahnya, kedaulatan dan kepentingan Pada tanah yang aku akan mati .. Sejarah akan menghakimi saya dan kita semua."

Langkah itu muncul selepas tekanan berat dari sekutu atasnya, Amerika Syarikat. Segera setelah alamat Mubarak, Presiden Barack Obama mengatakan di Rumah Putih bahawa ia telah berbicara dengan Mubarak dan "ia mengakui bahawa status quo tidak berterusan dan perubahan harus terjadi." Obama mengatakan ia mengatakan kepada Mubarak bahawa peralihan harus bermakna tertib dan damai, harus bermula dari sekarang dan harus merangkumi parti-parti pembangkang.

Sebelumnya, utusan Obama melawat - bekas duta besar untuk Mesir Frank Wisner, yang merupakan rakan presiden Mesir - bertemu dengan Mubarak dan membuat jelas baginya bahawa AS "pandangan bahawa masa jawatannya sebagai presiden akan datang untuk menutup," menurut seorang pegawai pentadbiran, yang berbicara dengan syarat tanpa nama kerana kelazatan dari diplomasi yang sedang berlangsung.

AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan