Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 11 Februari 2011

Analisis Tenang





Tenang dalam Banjir

Pertikaian berlaku di antara MCA dan DAP, yang masing-masing mendakwa dirinya meraih sokongan pengundi Cina yang lebih tinggi. Biar kita merujuk kepada statistik dalam PRU ke-12 untuk mengetahui gambaran sebenarnya. PAS berjaya menewaskan UMNO-BN di tiga peti undi majoriti Cina, iaitu Labis (421vs411 undi), Labis Timur (740vs669 undi) dan Labis Tengah (1013vs504 undi) pada tahun 2008.

Dalam PRK Tenang, BN menang tipis di peti undi Labis (majoriti 64 undi) dan Labis Timur (37 undi), tetapi tewas dengan majoriti 486 undi di Labis Tengah. Perlu diingatkan bahawa nisbah pengundi Cina di Labis dan Labis Timur adalah sekitar 60%, namun Labis Tengah mencatat 95.7% pengundi Cina. Justeru itu, DAP mengambil keputusan di Labis Tengah sebagai kayu ukur untuk menyukat sokongan pengundi Cina.

Realitinya...

Demikianlah senarionnya jikalau dilihat kepada statistik. Apapun tafsiran yang diberikan semata-mata untuk menyuntik semangat mahupun menutup parut di muka, gagal membohongi diri sendiri. Realitinya berbunyi, BN tetap gagal menawan hati pengundi Cina, sungguhpun menawarkan hampir segala-galanya untuk memikat undi pengundi mereka.

Upu Tenang Station

Ramai pengundi Cina di sini hampa dan mengadu tidak dapat mengundi kerana senarai nama mereka tiada dalam daftar pemilih 2011, sedangkan mereka mengundi di Upu tersebut pada PRU 2008 dan sebelumnya. Dari kajian PAS didapati nama mereka ditukar kepada pengundi Cina juga tetapi di parlimen Skijang (parlimen yang berjiran dengan Labis). Bn menang selesa di Upu Tenang Station.

Pengundi Cina tidak mengundi

PAS berharap kepada kehadiran pengundi muda dari bangsa cina, tetapi yang menjadi misteri ialah ketidakhadiran mereka dalam prk ini. Ada banyak pendapat yang mengatakan mereka tak dapat keluar kerana hujan lebat, ada yang mengatakan mereka sudah dapat habuan Bn tak mengundi pun dah dapat Rm, ini adalah antara pendapat yang kuat mengatakan terdapat 500 pengundi cina yang bekerja di luar termasuk Singapura belum balik kerana cuti panjang hanya diperuntukan sehari sebelum TBC.Di situ sahaja telah menambah 500 majoriti Bn.

Rasuah RM dan banjir

Di Upu Ladang Bukit Dato yang majoriti terdiri dari kaum India. Setelah semua petugas Umno balik awal, salah seorang Petugas MIC datang menghampiri saya dalam pukul 4.30 petang mengatakan mereka memang mahu sokong PAS tetapi Bn telah bagi banyak wang kepada mereka, kali ini mereka betul-betul menyesal kerana Tuhan marah dengan meneggelamkan rumah dan estet mereka. Laluan ke tempat megundi tidak boleh dilalui walaupun oleh trak pacuan 4 roda, Setelah berunding dengan peguam PAS,SPR berkeras tidak mahu menghentikan proses ke tarikh lain dan mengatakan mereka akan sediakan bot untuk menghantar pengundi. Bomba dan Pertahanan awam. Masa itu air telah melepasi paras dada.

Banjir hampir meneggelamkan seluruh Tenang. Nilai kemusnahan yang ditimpakan kepada mereka yang menolak Islam lebih besar dengan nilai Rm yang mereka perolehi dari Bn. Tak berbaloi. Semua pengundi melayu, india,cina dan termasuk orang asli kini ditinggalkan oleh semua pihak, tinggal mereka menguruskan sendiri banjir besar yang memusnahkan itu. Apakah pula peranan kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan