Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 7 Februari 2011

Firaun dijangka cabut lari minta suaka jerman

Kerajaan Jerman melihat kemungkinan memberi suaka untuk Mubarak


Desas-desus berita bahawa Presiden Mesir akan mencari perlindungan di Jerman, berlegar-legar sepekan lalu di ibukota Jerman

Di Berlin parti politik berbeza pandangan mengenai apakah boleh atau tidak memberikan kebenaran untuk Husni Mubarak untuk melakukan perpindahan atas "alasan kesihatan" di Jerman, dengan maksud untuk tetap ada, baik dengan dalih pemeriksaan kesihatan, atau bentuk suaka politik yang akan memalukan baginya.

Dalam menyokong "kenalan" Presiden banyak ahli politik Mesir berada di kem kerajaan Demokrat Kristian dan Demokrat Bebas. . "Dan hanya untuk tujuan kemanusiaan harus dibenarkan untuk Mubarak, untuk menerima rawatan di rumah sakit Jerman," kata ketua Kristian Demokrat dari Jawatankuasa Hubungan Luar Negeri, Ruprecht Polents.

pandangan serupa diungkapkan oleh wakil presiden dari Demokrat parlimen kumpulan Kristian, Andreas Sokenchof, dan pakar masalah pertahanan Percuma Demokrat, Elke Hof.
pembangkang, bagaimanapun, benar-benar menentang seperti prospek. « "Orang-orang Mesir sedang menunggu bantuan kita dalam peralihan menuju demokrasi dan tidak menyokong dibongkar tiran," kata juru bicara parlimen dari Hijau, Jurgen Tritin.

Untuk dasar hijau, izin Mr Mubarak di rumah sakit Jerman tidak akan ada lebih dari berkamuflase suaka politik. "Dan ini," katanya, "tidak ada hubungannya dengan alasan-alasan kemanusiaan."

Desas-desus bahawa Presiden Mesir akan mencari perlindungan di Jerman, beredar pekan lalu di ibu negara Jerman. Dalam putusan berkaitan, menteri luar negeri Jerman, Guido Westerwelle menolak untuk mengambil sikap, mengatakan bahawa hal itu tidak mengomentari rumor.

Perdebatan tentang hal ini tetapi berkobar setelah penerbitan terkini dari New York Times akhbar Amerika, yang menurutnya, Presiden Mesir tinggal di Jerman akan membolehkan wakil presiden baru, Omar Suleiman, untuk membuka perundingan dengan pembangkang tanpa perlu segera mengundurkan diri, Mr Mubarak.

Kini, laporan dari wakil kerajaan kem menguatkan kesan bahawa rumor tentang "perjalanan Jerman" Mubarak adalah Bapak tidak sepenuhnya tidak berasas.

. Walaupun Presiden Mubarak mengatakan ia "ingin mati di tanah Mesir" di media di Montenegro pada tarikh 4 Februari menerbitkan sebuah berita, yang menginginkan kerajaan negara Balkan bersedia memberinya suaka jika ia memintanya.

Pilihannya kemungkinan disebabkan oleh hubungan perniagaan yang dekat antara anak pemimpin Mesir Gamal Abdel Nasser, kuasa Montenegro, yang telah menandatangani perjanjian utama untuk pembangunan kemudahan pelancongan utama.

Selain itu, Montenegro telah memberikan suaka dan kewarganegaraan di pengasingan bekas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra.

Selain Montenegro, telah mendengar bahawa AS kemungkinan akan "tidur" jika dibiarkan Mubarak di Mesir.

Walaupun secara rasmi kerajaan Presiden Barack Obama telah membuat sindiran tidak untuk kemungkinan transfer ke AS, baik di akhbar dan di blog, mengamuk perdebatan tentang, dengan sebahagian besar peserta untuk menolak senario ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan