Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 21 Jun 2011

WIKILEAKS : Malaysia Sedang Menghampiri Bankrupsi.



WIKILEAKS (Laporan Kedutaan Amerika di Kuala Lumpur) telah mengambil kenyataan Ahli Lembaga Pengarah Petronas bernama Mohd Azhar Osman Khairuddin(Azhar). Tulang Besi ingin memetik beberapa kenyataan beliau yang dilaporkan oleh WIKILEAKS dari kabel yang boleh di baca di bawah:

1.0 Jumlah minyak di Malaysia adalah kecil dan akan kehabisan dalam masa yang terdekat. (Mengikut CONOCO, rezab minyak di Malaysia menurun 10% setiap tahun. Mengikut jangakaan Tulang Besi, Malaysia akan menjadi pengimpot minyak sebelum tahun 2020.

(5. (C) Azhar told us that Malaysian O&G reserves are not large and are running out soon. (Note: Conoco Philips Malaysia confirmed that without new discoveries, Malaysian oil production will decline at approximately 10% per year, from 550,000 bpd in 2008 to roughly 490,000 bpd in 2009 and 450,000 bpd in 2010.) )

2.0 45% dari perbelanjaan kerajaan Malaysia adalah dari hasil minyak. Ini bermakna, kerajaan Malaysia akan bangkrap apbila minyak di Malaysia kering nanti.

( Azhar noted that revenues from Petronas accounted for 45% of the GOM budget last year and stated that the GOM is over-reliant on Petronas to fund its operations.)

Kedua-kedua kenyataan yang dipetik Kedutaan Amerika bersumber dari Ahli Lembaga Pengarah Petronas ini adalah SANGAT-SANGAT merisaukan Tulang Besi.
Ia bermakna:

1.0 Apabila minyak habis nanti, Malaysia akan bangkrap. Ini adalah kerana 45% dari perbelanjaan kerajaan Malaysia datang dari hasil minyak. Apabila hasil minyak ini habis, hasil kerajaan Malaysia akan berkurangan 45% dan ini bermakna kerajaan Malaysia akan bangrap laksana kerajaan Greece sekarang ini.

2.0 Hasil minyak Malaysia seharusnya ditabung untuk masa depan anak cucu kita. Bukan untuk dibelanjakan bagi tujuan pembangunan ataupun mengkayakan kroni serta UMNOPUTRA

3.0 Kerajaan Barisan Nasional telah gagal menaikkan hasil negara sehingga terpaksa bergantung kepada hasil minyak dengan begitu besar sekali untuk perbelanjaan. Tidak seperti kerajaan Norway yang menyimpan semua hasil minyak mereka untuk masa depan rakyat mereka. Rakyat Malaysia pula akan berhadapan dengan kelaparan, kemiskinan, kepapaan dan berbagai masaalah sosial apabila hasil minyak Malaysia habis nanti

4.0 Membuktikan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional tidak mampu mengurus kekayaan negara. Segala hasil minyak negara sudah habis dibelanjakan, namun rakyat Malaysia tidak dapat melihat dengan jelas hasil dari perbelanjaan tersebut.

5.0 Bantuan2 kepada orang miskin dan yang memerlukan sudah tentu akan berkurangan atau dipotong sama sekali memandangkan Kerajaan Barisan Nasional yang lebih mementingkan kroni dari rakyat Malaysia.

6.0 Malaysia akan menerima nasib seperti Indonesia apabila hasil minyak Malaysia habis kelak

Dengan kata lain, rakyat Malaysia sedang menuju ke arah masa depan yang begitu gelap dan mendung sekali. Wajiblah kerajaan Barisan Nasional ditukar.

Nasihat Tulang Besi kepada rakyat Malaysia. Jangan berhutang. Selesaikan semua hutang tidak kira hutang apa. Kalau ditakdirkan Malaysia bangkrap, maka BLR semua akan naik. Percayalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan