Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Rabu, 29 Jun 2011

1 Malaysia pun berunsur komunis?


Dalam keghairahan mencegah dan mengekang demonstrasi Bersih kedua, kerajaan telah membangkitkan tentang ancaman komunisme, ekoran penangkapan sekumpulan aktivis Parti Sosialis Malaysia.

Tanpa membezakan sosialisme dengan komunisme, anasir komunisme yang pernah menjadi satu ancaman kepada negara satu masa dulu kembali dimunculkan.

Secara mudah, sosialisme lebih kepada satu bentuk fahaman berkaitan dengan pengurusan dan kawalan ekonomi oleh pemerintah, untuk memastikan kebajikan rakyat dipelihara.

Dalam banyak negara yang ditunjangi kapitalisme, unsur-unsur sosialisme wujud dengan kukuh untuk kepentingan rakyatnya seperti dilihat di negara-negara kebajikan di Eropah.

Sosialisme masih boleh berjalan di negara yang dikuasai kapitalisme. Sosialisme di negara-negara Eropah misalnya berperanan dalam memastikan hak pekerja mendapat pembelaan, dan rakyat mendapat khidmat perubatan murah atau percuma.

Sekiranya sosialisme dengan mudah dikaitkan dengan komunisme, unsur-unsur sosialisme yang dilaksanakan pemerintah juga boleh diletakkan sekali dalam satu kategori.

Kerajaan pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak telah memperlihatkan unsur-unsur yang boleh dikait dengan sosialisme melalui kedai 1 Malaysia dan klinik 1 Malaysia yang dilancar lebih awal.

Dari segi kegunaannya, kedai dan klinik tersebut mempunyai tujuan membantu rakyat daripada kesan-kesan buruk kapitalisme, iaitu pasaran yang membenarkan harga barang keperluan dan perkhidmatan meningkat sehingga membebankan.

Apapun yang menjadi motifnya, dari segi amalan, bantuan untuk rakyat seperti itu amat rapat dengan sosialisme. Dalam hal ini, pemerintah tentu mahu membezakan sosialisme dengan komunisme.

Peranan utama negara dalam penubuhan kedai dan klinik 1 Malaysia ini juga menyamai amalan negara-negara yang melaksanakan amalan-amalan sosialisme dalam ekonomi.

Politik sosialis dan komunis memang mempunyai persamaan, tetapi kedua-duanya bukan tidak mempunyai sebarang perbezaan sehingga boleh dengan mudah disamakan dan dikait dengan ancaman terhadap negara satu masa dulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan