Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 29 Januari 2013

Kalimah Ni Kenapa Tak Tukar Sekali?


Beratus Tahun Org Melayu Guna Kalimah2 Hindu dalam Amalan Keagamaan

Oleh kerana orang2 Melayu ni terlampau risau sangat pasal Kalimah tanpa melihat makna, maka Tulang Besi ingin membawa beberapa kalimah agama Hindu yang digunakan oleh orang2 Melayu dalam amalan ISlam mereka:

1.0 Sembahyang: Asal dari perkataan sembah + hyang. Sembah itu maksudnya menyembah dan "Hyang" itu adalah nama salah satu dewa agama Hindu. Ertinya perkataan sembahyang itu bererti menyembah dewa Hyang. Orang Melayu menggunakan perkataan sembahyang bagi menggantikan perkataan "solah"

 2.0 Puasa : Asal dari perkataan sanskrit "upavāsa". Ia merujuk kepada amalan berpuasa agama Hindu yakni menahan makan dan minum pada hari-hari tertentu. Orang Melayu gunakan perkataan PUASA bagi menggantikan perkataan "Suum" yang digunakan dalam Al Quran.

3.0 Air Sembahyang: Bagi menggantikan perkataan "wudhu"

 4.0 Syurga : Perkataan agama Hindu bagi merujuk kepada tempat orang2 baik akan pergi selepas mereka mati. Perkataan ini digunakan bagi mengganti perkataan "Jannah" dalam Al Quran

5.0 Neraka : Juga perkataan agama Hindu bagi menggantikan perkataan "Jahannam" yang digunakan dalam Al Quran

 6.0 Dosa : Juga dari perkataan Sanskrit "dosa". Ia perkataan Sanskrit yang tidak diubah lansung dan digunakan secara meluas oleh orang Melayu. Ia juga sebahagian dari perkataan agama Hindu

7.0 Pahala: Juga berasal dari perkataan Sanskrit bagi menggantikan perkataan "Ajr" di dalam Al Quran.

 Soal TUlang Besi adalah setelah beratus tahun orang Melayu gunakan perkataan2 agama Hindu ini, berapa ramaikan orang Melayu telah bertukar agama kepada agama Hindu?

TULANG BESI

 PRSB : Umno sibukkan kalimah Allah, tetapi hukum Allah tak mahu laksana? hipokrit dan munafik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan