Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 7 Mei 2012

Tak Habis-habis Menyusahkan Rakyat

 
Pembaziran duit syiling baru negara, menyusahkan rakyat dan peniaga Oleh: amkns "Aduan Rakyat 5 Mei 2012 -

Terlebih dahulu ingin saya mengucapkan jutaan tahniah di atas kejayaan Bank Negara Malaysia mengeluarkan produk duit syiling negara siri yang ketiga. Siri duit syiling terbaru ini sangat mencerminkan keunikan Malaysia dari segi kepelbagaian kaum dan budaya.

Pada hemat saya, tidak salah kita mengubah corak rekabentuk dan material yang digunakan. Namun, sebagai rakyat Malaysia dan juga sebagai pengguna yang bertanggungjawab, saya ingin mengesyorkan supaya pengeluaran duit syiling atau wang kertas negara ini yang baru, pada masa akan datang hendaklah mengambil kira faktor saiz dan berat yang sama hendaklah dikekalkan.

 Maksudnya, walaupun rekabentuk dan material diubah, namun berat dan saiz hendaklah dikekalkan supaya kemudahan awam seperti telefon, mesin parking dan sebarang peralatan yang menggunapakai wang kertas dan duit syiling sedia ada tidak perlu dinaiktaraf dan pengusaha berkaitan juga tidak perlu mengeluarkan kos yang tinggi bagi tujuan pelarasan ini.

 Hal ini penting diperhalusi bagi mengelakkan permasalahan yang timbul dalam urusan seharian rakyat Malaysia, selaras dengan hasrat Kerajaan, “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”. Besarlah harapan saya sekiranya perkara ini mendapat perhatian pihak berkaitan supaya banyak masalah dapat dielakkan dan penjimatan dapat dibuat.

Islam juga menggalakkan kita supaya mempermudahkan urusan, bukan menyukarkan dan membazir itu juga amalan yang tidak baik. Sekian, terima kasih. By: H.A. Lim Comment Abjamal2 Kami yang bersekolah di asrama juga menghadapi masalah besar kerana tidak dapat mengunakan talipon awam disebabkan talipon awam yang ada di asrama sekolah kami tidak menerima wang syiling baru. Perkara ini benar2 menyusahkan kami sebagai pelajar. Sumber :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan