Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 29 Disember 2011

Ikhwan Muslimin Libya Bertanding PRU sebagai Parti Bebas (kliK)

Sidang media ahli Jamaah Ikhwan Muslimin Libya yang akan menyertai Pilihanraya sebagao Parti Bebas

By Khadija Ali

Ikhwan Muslimin Libya telah menubuhkan sebuah parti politik dan bertanding pilihan raya umum Libya pada bulan Jun, yang pertama sejak tahun 1969. Pemimpin-pemimpin parti yang baru berkata mereka bebas dari yang terkenal Libya Islam Ikhwan kumpulan kedua-dua pentadbiran dan organisasi.

Menangani sidang akhbar pertama parti baru itu pada malam Khamis di sebuah hotel di ibu negara Libya Tripoli, Encik Mohamed Hassan Sowane, berkata bahawa parti itu terdiri daripada 31 anggota termasuk pengarah umum, Encik Bashir Kubti.

Beliau berkata bahawa pejabat eksekutif telah mencadangkan sembilan pejabat, dengan makhluk yang paling menonjol, politik, pendidikan, perhubungan awam dan pejabat ekonomi. Majlis juga mengguna pakai lembaga kehakiman yang dipilih dalam persidangan kesembilan yang diadakan di Benghazi pada November 18-19.

Persaudaraan Islam menekankan hakikat bahawa ia akan menjadi sebuah parti yang bebas daripada kumpulan itu. Objektif utama dalam membentuk parti, ia berkata, "mengumpul segala kuasa negara untuk menubuhkan awam negeri yang mempunyai rujukan Islam".

Parti itu juga akan berdasarkan prinsip-prinsip "kebebasan maklumat, berkenaan dengan hak asasi manusia dan pengaktifan organisasi-organisasi masyarakat sivil."

Merujuk kepada isu bersifat yg menenangkan orang awam yang sedang membawa senjata di jalan-jalan di Tripoli dan kawasan-kawasan lain, Ikhwan menyeru menganjurkan senjata pembawa.

Ia juga mengakui bahawa pihak revolusioner mesti disesuaikan dan dimasukkan ke program pemulihan yang disediakan untuk mereka demi untuk bersifat yg menenangkan mereka mungkin. Ahli-ahli parti yang baru berkata ia akan membantu untuk melibatkan diri revolusioner dalam aktiviti-aktiviti pasukan keselamatan negara.

Menurut Ikhwan cara terbaik untuk mencapai perdamaian kebangsaan adalah untuk semua organisasi dan institusi kehakiman dan lain-lain dalam operasi dalam masyarakat. Ia juga dilihat fahaman berpuak sebagai fabrik sosial dan bukan sebagai satu komponen politik.

Dr Majda al-Falah, ketua hal ehwal wanita dalam Ikhwan Muslimin berkata mereka akan menggalakkan wanita untuk mengambil bahagian dalam aktiviti politik dan juga untuk mengambil peranan politik. Mereka juga akan membentuk masyarakat sivil organisasi dan menggalakkan wanita untuk mengambil bahagian dalam mereka.

Dr al-Falah menegaskan bahawa Ikhwan Muslimin tidak berhasrat untuk mengenakan kod pakaian. Mereka akan memberi tumpuan kepada usaha meningkatkan kesedaran tentang kepentingan hijab tetapi ia terpulang kepada wanita memilih untuk memakai atau tidak.

"Kami akan bekerja keras untuk meningkatkan kesedaran di kalangan wanita hak-hak mereka, hak-hak yang telah diberikan kepada mereka oleh Islam, hak-hak penuh mereka," tegas Dr. Majda.

Walaupun kritikan terhadap kekurangan ketelusan oleh kerajaan sementara Libya, Ikhwan Muslimin menyatakan sokongan kepada kerajaan. Mereka berhujah bahawa kerajaan sementara masih baru dan tidak diberi masa yang cukup untuk berfungsi. Ia berkata bahawa beban kerajaan sementara menjalankan sangat berat.

Walaupun ditinjau kembali Ikhwan Muslimin tidak dalam nyata mengenai Majlis Peralihan Negara, mengakui betapa pentingnya peranan yang dimainkan oleh NTC semasa revolusi dan perpaduan nasional.

Tetapi pegawai-pegawai parti baru tidak menjelaskan apa yang dalam mereka dan hanya berhenti pendek berkata, "Kami mempunyai komen".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan