Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Ahad, 20 Mac 2011

Tembak jet Ghadafi jatuh

Tentera Gaddafi cabul gencatan senjata




Sebuah jet pejuang Libya menjunam ke bumi (kiri) selepas ditembak di kubu kuat pemberontak, di Benghazi, Libya semalam sebelum terhempas (bawah) dan menghasilkan kepulan asap hitam. - AFP


BENGHAZI 19 Mac - Tentera yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi hari ini melancarkan dua serangan udara ke atas bandar Benghazi, kawasan kubu kuat pemberontak.

Tentera kerajaan turut melepaskan tembakan meriam secara berterusan sehingga kelihatan asap tebal di ruang udara di selatan bandar ini.

Stesen al-Jazeera melaporkan, seramai 26 maut, sementara lebih 40 yang cedera kini dirawat di sebuah hospital di Jala, di sini.

Beberapa letupan kuat turut didengari dari tengah bandar Benghazi, ketika pesawat tentera terbang rendah dan ruang udara bandar ini diselubungi asap hitam.

Serangan balas tembakan mortar kedengaran dan trak-trak membawa mesingan dapat dilihat di jalan raya di Benghazi selepas bunyi tembakan dan letupan berterusan sepanjang malam tadi.
Serangan udara pertama berlaku pada pukul 7.20 pagi (1.20 petang waktu Malaysia) diikuti serangan kedua kira-kira 20 minit kemudian, tetapi identiti pesawat yang melancarkan serangan itu tidak diketahui.

Pada pukul 8.17 pagi waktu tempatan, siri letupan kecil dipercayai dari roket Katyusha mencetuskan sekurang-kurangnya tujuh lagi asap hitam kecil di selatan bandar ini.
Pada pukul 8.40 pagi waktu tempatan, pesawat tentera terbang rendah di tengah bandar ini dan beberapa letupan besar.

Serangan udara itu dilancarkan selepas kerajaan Libya mengumumkan gencatan senjata berikutan langkah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) membenarkan penggunaan tentera untuk menghalang operasi oleh Gaddafi ke atas pemberontak dan penduduk awam. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan