Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 6 Mac 2012

Kerap adakan sidang media macam DHA aje

PAS: Phahrolrazi, Ismail perlu terima jawatan semula

PAS mengumumkan hari ini bahawa dua orang anggota exco kerajaan Kedah -- Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Datuk Dr Ismail Salleh -- perlu menerima semula jawatan berkenaan.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata, isu tersebut diputuskan demikian dalam mesyuarat khas di antara pemimpin berkenaan Sabtu lalu, termasuk bersama pesuruhjaya negeri itu, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Mesyuarat tertutup itu diadakan untuk membincangkan krisis dalaman parti itu di Kedah selepas mesyuarat khas PAS di Kuala Lumpur Khamis lalu gagal menemui jalan penyelesaian.

Mustafa berkata, PAS "optimis" bahawa kedua-dua pemimpin berkenaan akan berbuat demikian bagaimanapun parti itu masih belum mendengar maklum balas daripada kedua-dua pihak berkenaan.

Ismail juga tidak hadir ke mesyuarat tersebut, katanya.

Mustafa juga enggan membuat andaian sekiranya Phahrolrazi dan Ismail tetap enggan mengangkat sumpah sebagai anggota majis mesyuarat kerajaan negeri.

Mustafa juga enggan mendedahkan butiran yang dibangkitkan Phahrolrazi dan Ismail dalam mesyuarat itu, walau terus diasak wartawan dalam sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.

Tambahnya, tindakan kerajaan negeri dalam isu AUKU juga tidak ditimbulkan dalam mesyuarat tersebut.

"Ia juga tidak ada kena mengena dengan pengagihan kerusi pilihan raya," katanya lagi.

Selain itu, Mustafa berkata PAS juga akan menubuhkan satu jawatankuasa untuk membantu kelicinan pentadbiran kerajaan negeri Kedah.

"Kita tidak campur pentadbiran per se," katanya. -mk

Ulasan GB

Gb telah mendapat makluman bahawa Phahrolrazi akan mengadakan sidang medianya petang ini:

Salam. Tuan/Puan dijemput hadir beramai . SIDANG MEDIA . Jam 5 petang ni dirumah YB Dato Phahrolrazi. Kewajipan semua hadir utk mengetahui lebih dekat kemelut yang berlaku. SEBARKAN pd ahli2 dan rakyat supaya semua pakat2 tau. T.Kasih. Wassalam -sedakasejahtera


Ini adalah satu perkembangan yang tidak sihat, mengulangi kes Hassan Ali yang membuat sidang konferens berkali-kali dengan membelakangkan pimpinan PAS Negeri dan Pusat sebelum beliau dipecat dan setelah dipecat.

Apabila keputusan muktamad dibuat oleh PAS Pusat, sepatutnya, keputusan itu diterima dengan redha dan hati terbuka, samada suka atau tidak suka, senang atau susah.

PAS Pusat di dalam Majlis Mahabbah sepatutnya mengambil "baiah" dari semua yang terlibat supaya akur dan patuh kepada keputusan yang ditetapkan dan menghalang sebarang press conference selepasnya oleh semua pihak yang terlibat dengan isu Kedah ini.

Jika tidak maka akan terus berlarutanlah isu Kedah ini dan keputusan PAS Pusat itu seperti tidak dihormati dan tidak diambil peduli.

Sebelum Majlis Mahabbah pun, Phahrolrazi telah membuat press conferencenya terlebih dahulu di hadapan media massa yang selama ini memusuhi PAS.

Berulanglah lagi kes Hassan Ali di Selangor dan Abdullah Ubai di Mekah. masing-masing lakukan "press conference" sendiri-sendiri tanpa restu pimpinan. (Abddullah Ubai memanggil para penyokongnya di dalam satu kelompok untuk menentang keputusan Rasulullah saw).

Justeru itu bagi pandangan GB, apabila sesuatu keputusan telah dicapai secara jemaah, sebarang press conference oleh mereka yang terlibat adalah jelas HARAMnya.

Dalil-dalilnya:

Firmanullah:

فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّىَ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً

Maka demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam perselisihan yang timbul di antara mereka kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. An-Nisa': 65


Hadith Rasulullah mafhumnya:

"Adalah menjadi tuntutan ke atas seorang muslim untuk mendengar dan mentaati samada perkara itu disukai atau tidak disukai, selama mana ia tidak diperintahkan berbuat maksiat" (Bukhari & Muslim)

Kaedah Feqah menyebut:

"Seseorang dituntut kerana pengakuannya"

Minta pengesahan sekalian ustaz dan Dewan Ulamak mengenainya.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca


Tiada ulasan:

Catat Ulasan