Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 15 Mac 2012

Anifah Aman Tak Peka Isu Kezaliman Assad Di Syria







Syria: Menteri Luar digesa nyata pendirian


KUALA LUMPUR, 14 Mac: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menuntut kerajaan Malaysia menyatakan pendirian yang jelas berhubung krisis di Syria.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr. Mujahid Yusuf Rawa (gambar bawah) berkata, Wisma Putra sehingga hari ini belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung kezaliman Presiden Syria, Basyar Al Assad terhadap rakyatnya.

"Hari ini kita minta Kementerian Luar menyatakan tentang sikap Wisma Putra terhadap isu di Syria.

"Hingga hari ini kita tidak mendengar apa-apa kenyataan tentang pendirian Malaysia terhadap isu di Syria yang kini semakin kritikal.

"Semua negara di seluruh dunia telah menyatakan sikap mereka tentang Syria dan minta Syria hentikan kezaliman," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Amat menghairankan ujarnya apabila Malaysia yang suatu ketika dahulu amat lantang dalam isu di Timur Tengah, tetapi kini hanya berdiam diri meskipun saban hari media luar negara melaporkan kekejaman kerajaan Basyar terhadap rakyatnya.

"Malang sekali bagi negara kita yang suatu ketika dahulu out spoken dengan isu-isu Timur Tengah tak ada lagi kenyataan. Isu dah berlarutan hampir setahun. Bagi ahli Parlimen Pekatan Rakyat, kita sangat kesal," katanya yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Terdahulu, wakil daripada 27 badan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepada Ahli Parlimen BN dan Pakatan Rakyat menggesa mereka mengemukakan usul tergempar bagi membincangkan konflik di Syria.

Wakil sekretariat, Naim Jusli berkata, mereka menuntut kezaliman terhadap wanita dan kanak-kanak dihentikan dan kerajaan Malaysia segera menyatakan pendirian.

"Kami desak kezaliman terhadap wanita dan kanak-kanak dihentikan dan kami mengutuk keras kekerasan Basyar Assad.

"Akibat kezaliman ini, 8,500 orang mati, 39,000 cedera dan 180,000 tahanan dalam penjara diseksa. Merea mencuri harta dan membunuh ulama," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan