Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Sabtu, 24 Mac 2012

Asyik SULIT saja, TELUSnya tiada

Post Pic

Anggota PSC Diingatkan Tidak Dedah Maklumat


KUALA LUMPUR, 23 MAC : Anggota Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi penambahbaikan sistem pilihan raya diingatkan supaya tidak mendedahkan sebarang maklumat berkaitan sehingga laporan akhir jawatankuasa berkenaan dibentangkan di Dewan Rakyat.

Pengerusinya, Datuk Seri Maximus Ongkili berkata PSC yang ditubuhkan dibawah kuasa Parlimen tertakluk kepada Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat.

Menurut Ahli Parlimen Kota Marudu itu, di bawah Peraturan Mesyuarat 85, keterangan yang diambil di hadapan sesebuah Jawatankuasa Pilihan dan apa-apa surat yang dikeluarkan kepadanya tidak boleh disiarkan oleh siapa jua, sebelum Jawatankuasa itu membawa penyata itu kepada Majlis.

"Semua dokumen yang dibincangkan adalah tertakluk kepada sidang Parlimen, kecuali selepas dibentangkan baru ia menjadi hak awam termasuk anda semua (media)," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, semalam.

Ongkili memberi contoh bahawa Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali pernah digantung daripada menghadiri sidang Parlimen selama enam bulan pada 2010 kerana menyentuh tentang keterangan dan surat yang dikemukakan semasa Mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan.

Dalam pada itu beliau berkata, jawatankuasa itu akan bermesyuarat dua kali lagi sebelum membentangkan laporan akhir selewat-lewatnya 2 April ini.

"Kita mungkin ada dua lagi mesyuarat pada Selasa, tapi saya fikir kita sudahpun mengenalpasti isu-isu yang akan dimasukkan dalam laporan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan