Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Ahad, 10 April 2011

Humban ke Sungai Rajang

Hayat barisan nasional nampaknya tak lama dah pengundi sarawak dah bersiap sedia nak hantar barisan nasional masuk sungai rajang, menanti barisan nasional adalah lagenda bujang senang.

setelah 30 tahun menghancurkan segala khazanah rakyat, teyib memut merayu dengan linangan air mata supaya rakyat sarawak kembali mengundi mereka. apakah nyawa dah dihalkum baru nak ambik tahu hal rakyat yang sudah lama menderita akibat kebodohan dan kebangangan mereka memerintah sarawak.

raja brooke pun tak sekejam mereka. ini lebih teruk dari raja beruk, ini segala raja monkey ungka dan segala jenis beruk dalam hutan. kekuatan barisan nasional bermasalah sekarang, kawasan yang disangka selamat semakin kelabu, sb sb mencula dan makin mencuka makin parah, diharapkan hujan akan turun diakhir malam pengundian.

hujan berharga bukan sebarang hujan, dah berlori diangkut masuk ke semua tempat. barisan nasional dah berkira kira kawasan mana yang boleh lagi dibeli. dan mereka akan memilih tempat dun yg dikira memihak kepada mereka dan meninggalkan dun yang dalam bahaya. bagi mereka kekalkan kuasa dulu walaupun tak mendapat majoriti lagi.

barisan nasional nak memastikan mereka tetap menggengam pemerintahan walaupun dengan kelebihan satu kerusi dun. inilah yang mereka buat sekarang.

kedatangan najid adalah untuk membantu teyib memut untuk terus berkuasa sementara untuk menubuhkan kerajaan selepas kerajaan dibentuk, adalah beberapa ekor pemimpin yang akan mudah dibeli.

jika ini berjalan lancar mereka tak akan takut untuk melaburkan duit untuk membeli mangkuk mangkuk ayun di sarawak yang akan menggadai maruah mereka dengan nilai murah. kegiatan membeli adun adalah perkara enteng bagi umno.

3 ekor celaka dah dibeli dan runtuhlah kerajaan perak. begitu mudah dan begitu senang tak perlu keluarkan duit banyak sangat. kena jimat sikit nak lawan pulak disemenanjung.

tak perlu berhabis habisan. beli je kan senang. kalau biasa keluar 5 juta satu dun, sekarang kalau beli 2.5 atau 3 juta je jimat apa. semua pemimpin pembangkang kena bersiap sedia dengan perkara ini.

barisan nasional sudah berkira kira mereka hanya menyelamatkan kuasa saja. dapat mengenggam pemerintahan bermakna yang lain mudah dijaring dan dipukat. ada wang bisa saja .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan