Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Rabu, 6 April 2011

Askar Singapura tak 'FIT'?

Aduh, ingatkan askar gagah perkasa tapi sebaliknya, kesian amah ni, beg yang berat terpaksa dipikul sampai merengkek, patutlah askar ni pun spesis lembut dan dimanjakan mak bapak
Kelihatan gambar seorang pembantu rumah membawa 'bagpack' seorang askar diterbitkan oleh media tempatan

Tentera Singapura 'menyesal' atas perbuatan menyuruh pembantu rumah bawa beg sandang belakang yang berat

Foto yang diambil pada tarikh 30 Mac 2011 menunjukkan seorang pembaca sebuah akhbar tempatan melihat foto seorang pembantu rumah membawa beg seorang askar baginya

Seorang tentera Singapura yang digambarkan dengan seorang pembantu membawa beg telah mengenalpasti dirinya untuk komander dan mengalami kaunseling, kata para pegawai.

Tentera itu "menyesal", pegawai pertahanan Kolonel Desmond Tan mengatakan dalam sebuah surat yang diterbitkan di Straits Times.

Rekrut itu menjalani latihan fizikal sebelum latihan asas.

Gambar, yang pertama kali diterbitkan di laman media sosial, telah menyebabkan perdebatan di Singapura pada apakah wajib tentera dan latihan mereka cukup tangguh.

"Fail /gagal"

Gambar menunjukkan tentera dalam seragam di jalan dengan pembantunya mengikuti di belakang membawa bidang ketenteraan nya-pack di belakangnya.

"Para askar yang bersangkutan telah mengenalpasti dirinya kepada komandannya," kata Kol Tan.

"Rekrut ini menyesal atas perbuatannya dan menyedari bahawa itu salah baginya untuk membiarkan ini," katanya.

"Dia telah menasihati dan The SAF (Angkatan Bersenjata Singapura) telah mengingatkan semua askar harus sedar perilaku mereka di depan umum .."

Singapura mewajibkan kerahan tentera dalam latihan Khidmat negara. Setiap warga negara laki-laki berbadan sihat dan penduduk tetap berusia 18 tahun keatas mesti mempunyai dua tahun latihan tentera.

Askar yang dimaksudkan adalah menjalani latihan fizikal sebelum memulakan sembilan-minggu Dasar Latihan Tentera saja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan