Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 8 Oktober 2012

Selatan Filipina Di Ambang Keamanan, Autonomi Kepada MILF

Philippines make peace deal with Muslims Kerajaan Filipina dan kumpulan pejuang terbesar Muslim di negara ini telah bersetuju untuk rancangan untuk menamatkan pemberontakan dekad-panjang pemisah yang membunuh lebih daripada 150-ribu orang.

Perjanjian itu akan menyaksikan penubuhan sebuah kawasan baru semi-autonomi Islam di wilayah selatan Filipina yang kaya dengan sumber Mindanao, yang 12-seribu-kuat Barisan Pembebasan Islam Moro menganggap sebagai tanah air nenek moyang mereka.

Dalam ucapan nasional televisyen, Presiden Benigno Aquino berkata perjanjian rangka kerja itu membuka jalan bagi keamanan akhir dan berkekalan di Mindanao dan membawa bekas semua kumpulan puak pemisah ke dalam lipatan.

MILF telah memuji kejayaan yang telah dicapai dalam pusingan terbaru rundingan damai di Malaysia yang berakhir pada hari Sabtu, sebagai permulaan keamanan.

Kedua-dua pihak mengatakan berhasrat untuk perjanjian damai akhir sebelum hujung panjang Aquino dalam pertengahan 2016, tetapi juga mengatakan halangan utama perlu diatasi, termasuk kelulusan oleh pungutan suara, yang tidak menentu dalam negara rasminya beragama Katolik.Sumber Rasmi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan