Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 11 Oktober 2012

Datuk Bandar Wanita Pertama Di Eropah Berpakaian Muslimah

Amra Babic, the newly elected mayor of the central Bosnian town of Visoko (AFP, Elvis Barukcic)

Dengan Rusmir Smajilhodzic (AFP) 


Visoko, Bosnia-Herzegovina - Seorang wanita memenagi jawatan Datuk Bandar baru di Bosnia yang pertama di negara dan benua Eropah memakai tudung kepala, beliau hari ini berkata kemenangan itu adalah "model untuk Eropah dan Islam."


"Ini adalah satu kemenangan besar demokrasi. Warga senegara saya menunjukkan semangat terbuka yang besar kerana mereka memilih saya pertama sebagai wanita tetapi juga sebagai seorang wanita yang memakai tudung," menghormati Islam, kata Amra Babic, dipilih Ahad di bandar Visoko .


"Ini adalah satu model untuk Eropah tetapi juga di luar, untuk Timur dan Barat yang bertemu di sini di Bosnia," katanya kepada AFP di cawangan tempatan parti beliau, masih ditampal dengan poster kempen beliau.Babic, 43, yang sering memakai hijab, memenangi 30 peratus undi dalam pilihanraya datuk bandar di Visoko, sebuah bandar kira-kira 40,000 orang-orang yang berhampiran Pusat Bandar Sarajevo.Dua hari selepas undi, Babic, memakai tudung menutup rambut, telinga dan lehernya, sibuk menerima panggilan melalui telefon ucapan tahniah untuk kemenangan beliau. yang lain telah datang untuk membawa jambangan bunga."Islam adalah sangat jelas mengenai wanita. Ia berhak untuk dia berada dalam kehidupan masyarakat awam dan semua orang-orang yang mentafsir ia membetulkan tahu bahawa ini adalah cara hidup," kata Babic, yang tergolong kepada parti Muslim utama di Bosnia, Parti Tindakan Demokratik (SDA).Bagaimanapun, beliau yakin bahawa tempat bagi negara itu adalah "di kalangan negara-negara Eropah moden.""Saya percaya bahawa tudung saya tidak harus menjadi penghalang .... Eropah akan memahami bahawa ia mempunyai kaitan dengan orang-orang yang menghormati identiti mereka sendiri, tetapi yang toleran cukup untuk menghormati hak orang lain," katanya.


Babic, ibu kepada tiga orang dan seorang ahli ekonomi, berkhidmat sebagai menteri kewangan di Canton pusat Zenica sebelum bertanding bagi Datuk Bandar.


Islam adalah kumpulan terbesar agama di Bosnia, membuat sehingga kira-kira 40 peratus daripada penduduk 3800000. Ortodoks Kristian Bosnia Serb akaun untuk 31 peratus manakala Katolik tradisional Rom Croat mewakili 10 peratus.


Umat ​​Islam Bosnia adalah Sunni Hanafi dan kebanyakannya penyokong Islam sederhana, diperkenalkan di Balkan pada abad ke-15 oleh Uthmaniyyah.


Tudung telah diharamkan di bawah komunisme apabila Bosnia adalah sebahagian daripada persekutuan Yugoslavia dari 1945 sehingga awal tahun 1990-an. Sebilangan umat Islam di Bosnia kini memakai tudung, walaupun kebanyakan wanita tidak menutup kepala mereka.


"Saya tidak akan menyalahgunakan politik untuk agama. Jika saya mempunyai kekuatan untuk melindungi hak-hak saya sendiri, saya akan mencari kekuatan untuk melindungi hak orang lain," katanya.


Setelah kehilangan suaminya dalam perang antara etnik 1992-1995 di Bosnia, Babic telah selama bertahun-tahun mengetuai sebuah persatuan keluarga pejuang Islam terbunuh dalam konflik itu."Saya meletakkan pada tudung selepas kematian suami saya," katanya mengimbas kembali, sambil menambah bahawa agama telah membantu beliau untuk mengatasi derita kehilangan.


"Agama saya memberitahu saya bahawa segala-galanya yang berlaku adalah kehendak Allah. Ia membantu saya untuk menumpukan tenaga saya dan hidup anak-anak saya adalah motivasi terbesar saya," katanya.


Copyright © 2012 AFP. All rights reserved. Lagi »


Sumber berita 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan