Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 16 April 2012

MESIR - Qardhawi Sokong Abul Futuh Jadi Presiden


Tokoh ulama Muslim terkemuka Syeikh Yusuf Al-Qardhawi menegaskan kembali dukungannya terhadap mantan tokoh utama Ikhwanul Muslimin Abdul-Munim Abul-Futuh untuk maju dalam pemilihan presiden Mesir.

"Saya akan memilih Abul-Futuh," uajr Qardhawi, yang juga presiden Persatuan Internasional untuk Cendekiawan Muslim (IUMS), mengatakan kepada akhbar Qatar Al-Arab.

Dr Abul-Futuh telah mendeklarasikan bahawa dirinya akan maju dalam pemilihan presiden Mesir sebagai calon bebas. Abul-Futuh mengatakan bahawa dia telah berkonsultasi dengan Syaikh Qardhawi sebelum keputusannya untuk mencalonkan diri sebagai presiden.

Berkerjaya sebagai seorang doktor, Abul-Futuh, 60 tahun, saat ini memgang jawatan sebagai sebagai sSekretaris jenderal Persatuan Doktor Arab. Dia memegang gelar MA dalam pengurusan hospital dan gelar LLM dari Universiti Kaherah dari Fakulti Undang-undang. Abul-Futuh adalah mantan anggota Dewan Syura Ikhwan, sebelum akhirnya dipecat oleh Ikhwan kerana tetap mahu menjadi calon presiden Mesir, kerana Ikhwan sendiri berkomitmen tidak akan maju dalam pilihanraya presiden Mesir.

Bersamaan Abul-Futuh, daftar calon presiden Mesir termasuk mantan Ketua Liga Arab Amr Mussa, mantan pemimpin pengawas nuklear PBB Muhammad ElBaradei dan cendikiawan muslim terkemuka Mesir Muhammad Salim Al-Awa.

Tawaran presiden Abul-Futuh telah ditentang oleh Ikhwanul Muslimin, yang telah mengatakan bahawa tidak akan lapangan calon dalam pemilihan presiden. Ikhwanul Muslimin telah mepecat Abul-Futuh atas keputusannya untuk menjadi presiden.(fq/onislam)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan