Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 19 November 2012

Cubaan Lagakan DSAI Dengan TGHH Isu Jawatan PM Gagal


  • Zulaikha Zulkifli
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau tiada masalah sekiranya Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjadi perdana menteri seperti yang disyorkan oleh seorang perwakilan Dewan Ulama di Muktamar PAS ke-58.

"Tiada masalah... tiada masalah. Tak ada apa. Kita boleh bincang dengan baik," kata Anwar ringkas ketika ditanya pemberita selepas merasmikan Konvensyen Halatuju Pendidikan Negara di Universiti Selangor (Unisel) Shah Alam hari ini.

ceramah selamatkan malaysia pas shah alam 090111 anwar ibrahim dan
 hadi awangSemalam, perwakilan Dewan Ulama PAS Pusat, Hairun Nizam Mat Hussain menegaskan Abdul Hadi merupakan calon terbaik untuk menjadi perdana menteri.

Bagaimanapun, pada sidang medianya, Abdul Hadi berkata seorang pemimpin diajar dalam Islam bahawa tidak boleh minta untuk menjadi pemimpin.

"Kita anggap (jawatan itu) satu amanah berat dan besar. (Ia) satu tanggungjawab. Apa yang penting kita ambil alih Putrajaya dulu.

"Siapa jadi PM, diterima oleh rakyat. Yang menyatukan rakyat. Tegakkan keadilan untuk rakyat, kita terima... Saya sanggup jadi nelayan balik," kata Hadi.

Bagaimanapun, menurut Sinar Harian, pada Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung di Stadium Sultan Muhammad ke-IV Jumaat lalu, Penasihat DAP Lim Kit Siang mengumumkan dan melantik Anwar menjadi perdana menteri kerana, katanya, beliau merupakan calon yang paling layak.

Lim berkata, pendirian itu dibuat untuk menyelamatkan negara daripada amalan rasuah yang semakin berleluasa.

PRSB : DAP anggap DSAI yang juga ketua pembangkang calon paling layak mengikut kacamata mereka, wajar sebab PKR menang banyak kerusi parlimen berbanding DAP dan PAS, kalau PAS nak TGHH jadi PM kenalah menang majoriti kerusi PR dalam PRU13 nanti.

Jawapan DSAI melegakan semua pihak khususnya dalam PAS dan ianya tidak boleh diambil kesempatan oleh Utusan, TV3 dan media UmnoBn untuk melaga-lagakan perasaan ahli di bawah.

Wakil Dewan Ulama Ust Hairun  dan wakil PAS Wilayah dan Pahang yang juga seorang ustaz yang memperkecilkan peranan Ikhwan Muslimun yang selama ini menjadi rujukan gerakan Islam dunia pun mestilah berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan bimbang kita semakin memperbanyakkan musuh (termasuk musuh dalam jamaah kononya tak tulin perjuangannya) tetapi dalam masa yang sama telah mengurangkan kawan dalam jamaah PAS ini, bagaimana nak menang kalau asyik menaruh sangka buruk terhadap saudara sendiri.

Harap tak akan ada lagi muktamar selepas ini membincangkan Ulama lawan Profesional, dulu almarhum Ust Fadzil Noor dah bahas dengan lumat isu ini sehingga akhirnya muncullah istilah " Memprofesionalkan Ulama dan Mengulamakkan Profesional"



Tiada ulasan:

Catat Ulasan