Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 9 November 2012

Asal Songkok Dari India ke Brunei, Kopiah Warisan Nabi



Sejarah Kopiah 

Dalam Islam, kopiah atau Kufi atau juga dikenali sebagai ketayap merujuk kepada sejenis penutup kepala. Menutup kepala bagi lelaki hukumnya sunat, dan memakai kopiah adalah salah satu cara yang mudah.

 Ia adalah sunat dan juga merupakan sunnah Rasulullah SAW. Selalu juga pemakaian kopiah dikenakan di dalam lilitan serban, iaitu dengan cara melilitkan serban pada kopiah.

Menurut Imam Sayuti Rahimahullah bahawa yang dipakai oleh Nabi SAW dan sahabat RA di bawah serban ialah al-Qalansuah atau kopiah.

Oleh kerana ia adalah satu sunnah, pemakaian kopiah merupakan amalan yang meluas yang terdapat di kesemua negara-negara Islam.

Dengan ini, pemakaian kopiah adalah berbeza dengan penutup kepala yang lain seperti songkok, bandana, topi dan penutup kepala yang lain yang hanyalah dianggap sunat, tetapi bukannya satu sunnah.

Lagi Mengenai Kopiah

Sejarah Songkok

Sukarno memakai songkok
Terdapat berbagai-bagai andaian mengenai asal songkok. Ada yang berpendapat songkok itu berasal dari India dan Pakistan dan di popularkan oleh orang Indonesia yang berugama Islam dalam bentuk ‘tarbus’ atau fez yang dipakai di Ottoman Turki.

Ia menjadi simbol identiti Islam dan menjadi terkenal menurut pakar kemudiannya beransur menjadi songkok di Alam melayu. Songkok mula menjadi antara pakaian pengikat kepala di dalam dunia peradaban Melayu nusantara sewal abad ke 20 kerana lebih selesa berbanding setanjak, semutar dan tengkolok.

Lagi Mengenai Songkok

Tiada ulasan:

Catat Ulasan