Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 5 Julai 2012

Kesabaran Akh Ikhwan Muslimin didikan Al-Banna membuahkan hasil

 

Fareed Abb Al Ahaleq, 97, was personal secretary to Hassan Al Banna,
the founder of the Muslim Brotherhood assassinated in 1949.
Fareed Abb Al Khaleq, 97, adalah setiausaha peribadi kepada Imam As-Syahid Hassan Al Banna, pengasas Ikhwanul Muslimin yang syahid pada tahun 1949.
 
KAHERAH - Pada usia mencecah 97, Fareed Abd al Khaleq adalah salah seorang yang paling veteran yang dijemput ke Universiti Kaherah untuk mendengar sendiri ucapan sulung Presiden Mesir Dr Mohammed Morsi yang baru di pilih Sabtu lalu.


Setiausaha peribadi kepada pengasas pergerakan Islam Ikhwan Muslimin Hassan al Banna, Syeikh al Khaleq berkata pemilihan Dr Morsi ini adalah satu kemuncak impian Ikhwan Muslimin walaupun beliau mengakui Dr Morsi perlu berkongsi kuasa dengan majlis pemerintah tentera (SCAF) yang mentadbir dengan tidak sepenuhnya mengikut aturan parlimen atau cuba mengekalkan perlembagaan yang sedia ada, Al Khaleq tahu bahawa Mesir masih lagi jauh dari negara bercirikan Khalifah Islamiyah  sebagimana impian yang dinyatakan oleh mentornya (Al-Banna).


Bagi Khaleq, ia tidak menjadi masalah kerana sekurang-kurangnya bermula hari ini, beliau berkata, Mesir berada dalam perjalanan yang betul menuju matlamat. Beliau yang melalui perjuangan dakwah yang begitu panjang sekali adalah generasi yang ditarbiyah sendiri oleh Al-Banna yang melahirkan ahli jamaah yang mempunyai kesabaran yang paling tinggi dalam usaha mencapai penguasaan dakwah dan membentuk masyarakat dengan kebangkitan kesedaran Islam dengan cara selamat bukan melalui kekerasan. 


Ia bermula dari memanam benih kesedaran Islam, disemai, disiram dan di baja, akhirnya berbuah, sabar dulu... sehingga buah tadi benar ranum dan masak lalu inilah masanya untuk dipetik dan menggembirakan semua orang yang memakannaya. 

Rujuk sumber berita ni 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan