Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 1 Februari 2013

Datang Lambat Dapat Pahala Juga?


12:04pm

Jan 31

Salam sayang utk penduduk komuniti presint 11c yg beriman dan dirahmati Allah

Dulu waktu sekolah rendah, kalau DATANG LAMBAT, kena denda kutip sampah sekitar kawan sekolah.

Naik sekolah menengah, kalau DATANG LAMBAT, pengawas ambik nama dan cikgu disiplin akan sebut nama waktu perhimpunan.

Kena denda juga kutip sampah atau cuci tandas. Masuk universiti, kalau DATANG LAMBAT ke kuliyyah, lecturer potong 'carry mark'. Ada juga yang terus tak boleh masuk, lecturer kunci pintu.

Bila dah bekerjaya, kalau DATANG LAMBAT, bos akan marah, bonus dan kenaikan gaji terjejas. Bahkan kalau selalu sangat, HR akan hantar showcause letter.

 Tapi... Kalau DATANG LAMBAT solat jemaah, samada tertinggal rakaat pertama atau bahkan kalau datang ketika tahiyyat akhir, Allah tetap beri ganjaran 27 kali pahala.

Tak kena tolak jadi 20, 10 atau 7. Tetap juga 27. Cuma pahala afdhalnya yang mungkin berbeza di sisi Allah.. Allahuakbar...

Betapa Allah sangat sayangkan hambaNya.. Jadi, datanglah malam ini ke surau yg tinggal ruang 2 saf (muat utk 70 org lbh kurang) utk sama-sama solat berjemaah.

alasan

Ketepikanlah seketika alasan kesian/takut tinggal keluarga, penat lelah letih, moga Allah mmberi kekuatan kpd kita menepis/melawan nafsu terutamanya drp bisikan syaitan yg menggoda tak henti2.

Kita hebat di luar, kita hebat juga bila di kalangan hamba-Nya apabila dipanggil/diseru OLEHNYA YANG MAHA AGUNG, MAHA BESAR, MAHA KUASA, MAHA MULIA, MAHA SUCI, MAHA MEMBERI REZEKI, MAHA SEGALA-GALANYA.....

"maka bagaimana mereka merasa takut sedangkan kiranya mereka masih menolak akan kedatangan hari yg mana anak2 rambutnya menjadi uban, di mana langit akan terbelah, janji Allah akan berlaku" 

mafhum ayat surah muzammil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan