Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 27 Julai 2010

Hilang pening ketika membaca dari kanan



Foto Akhbar Utusan Melayu yang telah pupus

Pakar-pakar yang mengkaji ruang angkasa telah menjumpai sebuah planet yang dinamakan Planet X atau NIBIRU yang mempunyai pusingan dalam dua orbit. Dua belas buah planet dalam galaksi Bima Sakti mempunyai satu orbit sahaja sedangkan planet ini (yang ke12) mempunyai dua orbit. Memang dia ganjil dari yang lain. Bukan itu sahaja. Untuk pengetahuan kita semua bahawa semua planet berpusing mengikut pusingan lawan jam. Sama seperti pusingan jemaah haji di Makkah al Muqarammah mengelilingi Kaabah. Tetapi keganjilan Planet Nibiru ialah berpusing mengikut pusingan jam.

Pernah tak, bila naik kenderaan bergerak, kita membaca dan tak sampai beberapa perenggan pun dah rasa pening? Khususnya naik kereta. Saya sendiri memang mengalami masalah tu bila membaca dalam kereta yang sedang bergerak. Baca tak sampai seminit pun kepala akan mula pening dan lambat nak hilang rasa pening tu.

2 minggu yang lalu saya ke Penang. Singgah di sebuah kedai jual borong kitab dan Al-Quran, bila beli banyak, dapat percuma buku kecil bertulisan jawi. Teruja dengan kandungan buku tu, naik je kereta, terus baca..

Baca, baca, baca dan baca lagi sampai hampir separuh buku tu. Tetiba terpikir , eh.. tak pening pulak kepala ni. Pelik, tak macam biasa. Andaian saya sendiri agaknya kerana buku yang saya baca itu bertulisan jawi. Bezanya dengan tulisan rumi bukan sahaja jenis tulisan, tetapi cara bacaan. Tulisan jawi dibaca dari kanan ke kiri, berbeza dengan rumi yang dibaca dan ditulis dari kiri ke kanan.

Bila berlaku hal ni, saya teringat salah satu wawancara di televisyen dengan seorang chef tersohor(saya lupa nama dia). Beliau memberi beberapa petua, dan antaranya kalau membancuh atau mengacau adunan, beliau nasihatkan supaya mengacau mengikut putaran arah lawan jam@ikut pusingan kaabah. Adunan akan lebih cepat sebati.

Nampak tak kaitan disini? Apa yang saya fikirkan dan nak jelaskan ialah fitrah pusingan/aturan sebenar manusia adalah seperti mana kaabah di Tanah Suci tu kita perlu tawaf/keliling. Bukankah dari kanan ke kiri pusingannya@ pusingan arah lawan jam.

Mungkin inilah sebabnya bila saya membaca tulisan jawi, kepala saya tidak perlu melawan pusingan arah tawaf kaabah. Tapi sebaliknya bila baca tulisan rumi.

Cuba kita perhatikan pula kenapa Al-Quran dibaca dari kanan ke kiri? Lihat juga bahasa Jepun yang juga mengamalkan bacaan dari kanan ke kiri. Tadi saya ada google cara tulisan Jepun di baca, dan terjumpa satu artikel di satu blog yang menceritakan mengenai Al-Quran dan Otak Kanan.

Artikel yang menarik dalam bahasa Indonesia. Mengupas mengenai Al-Quran dan kesan ke atas otak kanan. Pasti ramai juga mengetahui, tulisan rumi kita yang diamalkan sekarang hasil dari penjajah juga kan.

Panjang lagi kalau nak huraikan mengenai ini. Mungkin di lain entry pula. Tajuk asal entry ni sebenarnya hanya nak cerita pengalaman saya membaca tanpa rasa pening bila naik kereta.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan