Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 23 Ogos 2011

Peningkatan suhu mendadak bumi merbahaya (Arkib)


Isyarat SOS dari bumi
Ukuran suhu bumi mengikut kaedah prodiagrammeni bahawa peningkatan suhu rata-rata 4 darjah Celcius, menurut analisis komuniti global.

Peningkatan tersebut akan menyebabkan "keruntuhan" dari lapisan ais di Greenland, kepupusan banyak spesies flora dan fauna dan akan membawa banjir yang luas dan kemarau.

Pada pertemuan di Copenhagen, 120 negara menyatakan persetujuan untuk bertindak secara sukarela bagi mengurangkan pembebasan gas rumah kaca, sehingga kenaikan suhu global rata-rata tidak melebihi dua derjah Celcius.

Iklim Interaktif Scoreboard, mencatat pembebasan global dan menurut perhitungannya, menyimpulkan bahawa rata-rata suhu global akan meningkat empat darjah Celsius pada tahun 2100.

Peningkatan ini adalah dua kali ganda dari target 2 darjah Celcius.
Analisis lain yang dibuat oleh climatologist Potsdam Institute di Jerman menunjukkan bahawa peningkatan suhu global rata-rata akan meningkat menjadi 3,5 derajat Celsius pada akhir abad ini.

Para saintis Institut menekankan bahawa tidak mungkin bahawa kerajaan di seluruh dunia untuk mengambil langkah-langkah yang akan menyekat peningkatan di bawah dua darjah Celcius.

Panel Antara Kerajaan tentang Perubahan Iklim (IPCC) melaporkan pada tahun 2007 menyatakan bahawa jika suhu rata-rata meningkat lebih dari 2 darjah Celcius, kemungkinan 20% -30% dari semua spesies hidupan akan lenyap.

Selain itu, mencatatkan bahawa akan ada lebih kemarau dan banjir yang luas, sebuah krisis besar dalam pengeluaran makanan akan hilang sama sekali termasuk lapisan ais di Greenland yang mencair.

Dunia menghadapi ancaman perubahan iklim, sehingga mesti diadakan perjanjian global yang mengikat, kerana ia merupakan peluang terakhir bagi keselamatan dunia.
Newsit

Tiada ulasan:

Catat Ulasan