Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 24 Januari 2012

Tak mustahil RM1Trillion lesap

Benarkah Ada RM 1 Trillion Di Luar Negara







PENULIS tertarik dengan dakwaan Pengerusi Bersih II dan bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevesan disini mengenai kewujudan wang bernilai RM 1 Trillion di luar negara yang didakwa dibawa keluar pemimpin-pemimpin UMNO hasil dari penyelewengan dana kerajaan.

Ya, RM 1 trillion dengan sembilan angka kosong dibelakangnya.

Secara peribadi, penulis sendiri mahu melihat wang sebanyak itu dibuktikan kewujudannya dalam bentuk dokumen kerana ia pasti akan melenyapkan terus UMNO dari mukabumi ini. Tapi selepas difikir-fikirkan semula dan penulis rasa semua rakyat dalam negara ini juga bersetuju dengan penulis, dimanakah logiknya wang sebanyak itu wujud?

Penulis yakin memang ada penyelewengan dilakukan pemimpin-pemimpin UMNO melalui pemberian kontrak-kontrak kerajaan kepada kroni-kroni mereka, cuma menunggu masa untuk dibuktikan. Penulis mendengar, bagi setiap kontrak kerajaan, sejumlah wang daripada nilai keseluruhan kontrak, akan dikhaskan untuk dibayar balik kepada UMNO.

Tapi benarkah hasil penyelewengan itu boleh mencapai nilai sebesar RM 1 trillion?

Katakanlah pemimpin UMNO menyelewengkan 5% daripada keseluruhan anggaran perbelanjaan pembangunan dalam bajet 2012 (RM 51,2 billion), mereka hanya mampu mengumpulkan sekitar RM 2.5 billion untuk tahun 2012 sahaja. Katakanlah jumlah sama (RM 2.5 billion) dikumpulkan UMNO sepanjang 54 tahun, ia masih lagi jauh daripada jumlah yang disebutkan Ambiga – RM 1 trillion.

Itu kalau jumlah perbelanjaan pembangunan sama setiap tahun selama 54 tahun – yang mana amat mustahil!!

Bajet tahunan negara (RM232.8 bilion) pun tidak sampai setengah dari jumlah RM 1 trillion yang disebutkan Ambiga. Rizab Bank Negara Malaysia di luar negara setakat September 2011 adalah sebanyak RM 414.5 billion. Logiknya, kalau pendapatan dan simpanan negara pun tidak mencecah setengah daripada nilai RM 1 triliion yang disebutkan Ambiga, bagaimana UMNO mampu menyeleweng wang sebanyak itu?.

Tidak kurang penting ialah siapa pula yang diamanahkan untuk menyimpan wang sebanyak ini bagi pihak UMNO sejak zaman berzaman? Pengurus dana, orang perseorangan?

Penulis faham Ambiga sedang membina reputasinya untuk bertanding dalam pilihanraya yang akan datang dengan membangkitkan hal-hal tersebut, tapi rakyat Malaysia ini bukan lagi mudah diperbodohkan seperti dahulu.

Hari ini rakyat bijak menyoal balik pemimpin yang membuat tuduhan, bukan setakat menadah sahaja jawapan yang diberikan. Ambiga boleh mencontohi kepimpinan PKR dalam isu National Fedlot Corporation (NFC) yang bersedia dengan dokumen, walaupun hanya sehelai kertas untuk menyokong dakwaan mereka.

Penulis minta Ambiga berhati-hati dalam membuat kenyataan sedemikian dimasa hadapan agar reputasinya sebagai pengamal undang-undang ddan bakal pemimpin Pakatan Rakyat dalam masa yang sama tidak terjejas.

.........
http://suarapakatanrakyat.com


Komen Kumis : boleh tak hang dapatkan berapa untung bersih pendapatan PETRONAS Sejak ditubuhkan untuk operasi dalam negeri dan juga luar negeri.

kalau hang tak tau hang betui bodoh...ini untuk petronas saje belum lain lain.

Komen Rulhaha : salam semua...sy dengar org kata...org kata , bermula dari tahun 1974, ketikamana malaysia mengekspot minyak lbhkrg 250,000 tong sehari, kroni mahakutty(katanya, AK) 'secure' rm1(ada kata, usd1) untuk setiap tong/hari = rm250,000/hari...jadi sebulan berapa? ...

dari tahun 1974 sampai skrg(2011), 37 tahun, berapa?...jadi kita sama2 kira lah...ini PETRONAS only tak campur lain2...ini pun dikira berpandukan ekspot 250,000/hari pada 1974...tapi 20 tahun kebelakangan difahamkan ekspot minyak+gas adalah dalam anggaran 1.5-2 juta tong/hari...

dan lagi difahamkan penjualan minyak Malaysia mesti melalui si KRONI MAHAKUTTY INI...saya rasa mungkin KU LI lebih arif ttg hal ini kerana dia Menteri Kewangan ketika perihal 'peraturan' ini di ujudkan...HARAP SESIAPA YANG MUNGKIN ADA INFO LANJUT DAPAT BERKONGSI BERSAMA KITA.

PS : Ambiga ada sebab yang berani mengatakan dakwaan tersebut, dia tahu risiko jika dia menipu, dan mungkin dah sedia untuk menghadapi apa-apa kemugkinan sebab dia peguam. masalahnya beranikah umno saman macam kes NFC? makin saman makin terdedah 54 tahun segala penyelewengan selama ni. Tabik dengan komen diatas...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan