Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Isnin, 5 Disember 2011

Takutkan Ahli Parlimen yang akan ikut DSAI dengan ISA


September 16 Gagal kerana UMNO Guna ISA - Datuk Nur Jazlan

Dalam ucapan penggulungan Najib hari ini, Anwar telah diperlekehkan kerana kegagalan Anwar di dalam usaha menukar kerajaan pada September 16 dahlu.

Apa yang Dato Najib tidak beritahu adalah bagaimana UMNO telah menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk mengagalkan perancangan Dato Seri Anwar Ibrahim itu.

Mengikut pendedahan WIKILEAKS (yakni laporan Kedutaan Amerika di Kuala Lumpur) menyatakan sebab utama kegagalan September 16 adalah kerana pengunaan ISA ke atas Teresa Kok, Raja Petra dan seorang wartawan Cina.

Pihak Kedutaan telah merujuk kepada seorang ahli Parlimen UMNO, Dato’ Nur Jazlan Mohamed, Ahli Parlimen Pulai merangkap Pengerusi UDA.

Dato’ Nur Jazlan mengatakan penangkapan ISA tersebut sangat berkesan menakutkan Ahli2 Parlimen dari mengikut Anwar (yakni melompat dan menjayakan September 16)

Teks laporan Kedutaan Amerika itu adalah seperti berikut:

6. (C) The two PKR officials acknowledged that the government's September arrests of three persons -- a journalist, an Opposition MP and blogger Raja Petra -- under the Internal Security Act (ISA) had sent an effective warning to those MPs considering switching support to Anwar. (let's mention Petra's release today)

(Comment: In early October, UMNO MP Nur Jazlan told Polcouns that the ISA arrests had been "very successful" in achieving UMNO's objective of intimidating MPs who had considered joining with Anwar. End Comment.)

TERJEMAHAN: (2) Kedua-dua penguasa PKR mengakui penahanan ISA pada bulan September itu keatas 3 orang- seorang wartawan, Teresa Kok serta Raja Petra- telah menghantar amaran yang berkesan kepada semua Ahli Parlimen yang bercadang untuk menyokong Anwar

(KOMEN: Pada awal Oktober, Ahli Parlimen UMNO, Nur Jazlan, memberitahu Polcouns bahawa penahanan ISA tersebut adalah sangat berjaya di dalam menakutkan Ahli2 Parlimen yang telah bercadang untuk mengikut Anwar)

Klik tajuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan