Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 29 Disember 2011

Ikhwan Muslimin Kuasa Baru di Parlimen Mesir (klik)



Shadi Hamid

Soalan apa yang Islam mahu telah memperolehi segera baru, terima kasih kepada pilihan raya yang berterusan Mesir - yang kelihatan bersedia untuk menyerahkan parti politik Ikhwan Muslimin, Kebebasan dan Keadilan (FJP), lebih daripada 40 peratus kerusi di parlimen. Tetapi di sebalik persepsi Ikhwan sebagai tegas dan keras dalam talian, hakikat bahawa walaupun Islam sendiri tidak sepenuhnya pasti apa yang mereka mahu.

Pemerhati Barat telah meletakkan fokus yang tidak wajar pada ideologi Ikhwan Muslimin. Namun, bagi parti-parti politik yang paling Mesir, FJP termasuk, kepercayaan jarang tepat meramalkan tingkah laku. Seperti yang saya berhujah dalam isu Mei / Jun 2011 Luar Negeri ("Kebangkitan golongan Islamis"), Ikhwan - jauh daripada ideologi tidak fleksibel - adalah seorang pelakon yang benar-benar politik, rutin menjejaskan cita-cita untuk melanjutkan kepentingan organisasi. Yang menjadikan ia jauh lebih bendalir dan bersedia untuk mengubah daripada ramai kini mengambil alih.

Malah, Ikhwan Islamisme adalah sukar untuk mengesan dari dasar-dasar yang diisytiharkan, yang sebahagian besar sebenarnya mempunyai sedikit kaitan dengan undang-undang Islam. Hari tahun 1980-an, apabila kumpulan itu yang dibuat syariah panggilan senjata, sudah lama berlalu. Islamisme adalah paling difahami sebagai penggerak tindakan Ikhwan bukannya produk mereka. Kerana Persaudaraan adalah sebuah gerakan keagamaan dengan kurikulum pendidikan yang komprehensif dan struktur yang kompleks, keahlian dan multitiered, Brother setiap, mengikut definisi, agama konservatif. Ahli-ahli Ikhwan berasa sedikit perlu membuktikan niat jujur ​​agama mereka.

Sudah tentu, ada puak alasan yang lebih keras kepala semakin di Kaherah. Zahir mengundi, Ikhwan tidak lagi memegang monopoli ke atas undi orang-orang Mesir konservatif - Salafis talian keras, yang menyokong bacaan literalis undang-undang Islam, akan menjadikan blok kedua terbesar di parlimen, dengan kira-kira 20 peratus daripada kerusi . Setelah lama eschewed politik kedua-dua atas sebab-sebab teologi dan praktikal, mereka adalah orang baru politik. Di sinilah letaknya rayuan popular mereka, buat masa ini, mereka seolah-olah sedar tolak ansur yang wujud dalam kehidupan politik.
Apabila anda percaya sejarah di sebelah anda, yang anda perlu lakukan adalah menunggu ketika yang tepat. Dan sekarang ketika itu telah dianggap datang untuk Ikhwan. Persoalannya ialah apa yang perlu dibuat dengannya.

Manakala Salafis seolah-olah majuh, bagaimanapun, Ikhwan sedang bermain permainan yang panjang. Ahli-ahlinya cenderung untuk memberi udara unhurried, sesuatu yang, pada tahun-tahun penindasan di bawah bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak, sering disalah anggap sebagai persetujuan atau peletakan jawatan. Apabila anda percaya sejarah di sebelah anda, yang anda perlu lakukan adalah menunggu ketika yang tepat. Dan sekarang ketika itu telah dianggap datang untuk Ikhwan. Persoalannya ialah apa yang perlu dibuat dengannya.

Dalam tahun-tahun yang lalu, Ikhwan menjauhkan diri dari Islam Turki di bawah Perdana Menteri Tayyip Recep Erdogan, yang mereka melihat sebagai tidak setia kepada program Islamis, morphing menjadi sedikit lebih daripada demokrat konservatif gaya Eropah. Tetapi muncul dari penindasan Mubarak dengan peluang yang sebenar pemerintah, Ikhwan semakin mencari ke arah model Turki. Apa Ikhwan telah diserap dari Parti Keadilan Erdogan dan Pembangunan bahawa pertumbuhan ekonomi yang kukuh membuat segala-galanya lebih mudah. Jika anda meningkatkan taraf hidup rakyat, mereka lebih cenderung untuk mendengar kepada anda mengenai perkara-perkara yang noneconomic. Mungkin lebih penting, Ikhwan percaya orang-orang Mesir akan mengaitkan apa-apa kejayaan ekonomi dengan "Projek Islam" - sejenis mimpi Calvinist Arab.

Untuk itu berlaku, Ikhwan yang pertama mestilah dalam kedudukan untuk mempengerusikan hal ehwal ekonomi Mesir. Jadi, tidak ada kemalangan yang keutamaan kumpulan mengkaji semula struktur politik negara ini mereput. Di bawah rangka kerja undang-undang dan perlembagaan yang sedia ada, Mesir kekal sebagai sistem top-berat presiden dengan cawangan perundangan yang lemah. Sebagai blok terbesar yang diwakili, Ikhwan berharap untuk menolak sistem berparlimen yang tulen dengan presiden yang sebahagian besarnya istiadat. Sebahagian daripada ini, yang pastinya, adalah terang-terangan kepentingan diri. Demokrasi berparlimen - sebuah sistem bahawa ganjaran disiplin parti, berunding pintu belakang, dan gabungan-bangunan yang fleksibel - hampir khusus dibuat untuk kumpulan-kumpulan seperti Ikhwan, yang seolah-olah untuk mengambil sukacitanya muslihat politik yang terdedah-knuckled. A parlimen yang lebih kukuh akan memberikan Persaudaraan satu platform yang kuat untuk mencabar majlis pemerintah tentera, yang nampaknya semakin enggan melepaskan kuasa. Beberapa Walau bagaimanapun, melangkaui objektif jangka pendek. Oleh kerana dekad penindasan di bawah tiga presiden berturut-turut, Ikhwan berhati-hati bahawa Strongman mungkin muncul sekali lagi.

Malah, sebagai sebuah organisasi yang sangat diinstitusikan, hierarki, Ikhwan sentiasa diutamakan struktur terhadap individu-individu. Ia memberitahu bahawa, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, Ikhwan telah gagal untuk mengemukakan apa-apa pemimpin berkarisma pada peringkat kebangsaan. Jadi, apabila ia datang kepada politik Mesir, Brothers juga institutionalists.

Tetapi kehadiran Salafis yang mengancam untuk merumitkan perkara-perkara. Jika Ikhwan merasakan bahawa ia perlu bergerak ke pusat - untuk meyakinkan mereka meragui liberal dan masyarakat antarabangsa - maka ia akan. Jika ia merasakan ia perlu bergerak ke kanan - untuk bersaing dengan Salafis, maka ia akan berbuat demikian sebaliknya. Tetapi ia juga boleh melakukan kedua-duanya, melepaskan beberapa perkara yang perlu liberal manakala menegaskan kembali kelayakan agama untuk perhimpunan asas konservatif.

Sudah, ini adalah pendekatan yang sama ada oleh reka bentuk atau lalai - untuk yang Ikhwan muncul untuk memilih.
Di kampung-kampung konservatif luar bandar di negara ini, di mana ia berhadapan terhadap Salafis, kumpulan itu mengingatkan pengundi sejarah penganiayaan dan kembali kepada retorik agama berapi-api. Di Kaherah, dalam media dan dalam mesyuarat dengan delegasi melawat dasar dan pelabur, Ikhwan membentangkan muka yang paling berakal. Sesetengah pengkritik Ikhwan memanggil ini "wacana dua." Lain-lain, bagaimanapun, sila hubungi politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan