Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Ahad, 25 Disember 2011

Parti Kebebasan dan Keadilan Mesir Sapu Pusingan ke 2 PRU (klik)

Brotherhood
Kebebasan dan Parti Keadilan menyapu larian pusingan kedua pilihan raya
Kebebasan Ikhwan Islam dan Parti Keadilan menang 38 daripada 59 kerusi calon bebas yang bertanding dalam pusingan kedua larian, dengan Salafists mengambil 13

Foto :Jurucakap Ikhwan Muslimin Mohammed Morsi berjabat tangan dengan askar semasa pilihan raya Parlimen di Mesir (Photo: AP)


Keputusan pusingan kedua pilihan raya Parlimen Mesir
Pilihan Raya Suruhanjaya Tertinggi telah mengumumkan keputusan pilihan raya pusingan kedua parlimen larian diadakan di sembilan governorates pada Rabu dan Khamis.

Secara keseluruhannya, 118 calon bebas yang bertanding bagi 59 kerusi individu yang bertanding dalam jangka kira-di Giza, Beni Suef, Sohag, Aswan, Menoufiya, Sharqiya, Beheira, Suez dan Ismailiya.

Suruhanjaya menyatakan bahawa Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP), cabang Islam politik Ikhwan, mengambil jumlah tertinggi kerusi profesional dan pekerja, dengan 38 daripada 49 calon-calon yang mencapai kemenangan. Parti Salafist Nour mendapat 13 kerusi dan bebas memenangi lima.

Pada Beni Suef, FJP memenangi empat daripada enam kerusi, meninggalkan dua lagi untuk calon-calon Negm Nour Al-Din Islam dan Abd Al-Hakim Masoud. Empat pemenang kerusi FJP Gaber Mansour, Mohamed Shaker Al-Deeb, Nehad Al-Kasem Said Amin dan Abd Al-Kader Abd Al-Wahab.

Sohag, FJP memenangi empat daripada 10 kerusi, dengan Gaalos Mostafa Kamel, Mohamed Abd Al-Rahman, Mohamed Mosaad dan Heshmet Bekhet pemenang mereka di sana. WALED Abd Al-Awel, Mohamed Adlan, Lahzi Ahmed Nagdi dan Gaber Gahlan memenangi empat kerusi untuk Nour Parti, dengan dua kerusi bebas akan Faisal Al-Shibani dan Yosef Abu Hamodi.

Di Menoufiya, FJP memenangi enam daripada tujuh kerusi, dengan satu kerusi akan Nour calon Anwar Al-Balkeni. Pemenang FJP CINTA Bakar, Saad Hussein, Said Al-Azab, Nasr Tahon, Mohamed Al-Maged dan Haggag Ibrahim.

Di Sharqiya, FJP memenangi kesemua 10 kerusi yang dipertandingkan. 10 pemenang FJP: El-Said Negeda, Saleh Ali, Amir Bassam, Mohamed Abd El-Raouf, Mohamed Fayad, Selim Ibrahim, Mohamed Awad Shawesh, Safwat Sweilam, Ahmed Shoeil dan El-Said El-Atwel.

Di Beheira, FJP memenangi tujuh daripada 10 kerusi, dengan tiga kerusi pergi kepada calon-calon yang Nour Mohamed Abdullah Heiba, Abdullah Mohamed Saad dan Hamed Abdullah Al-Tahan. Tujuh pemenang FJP Osama Mohamed Soliman, Tarek Ragab Saleh, Yasser Al-Rafee, Ahmed Zoher, Abu Kashek Masry, Saad Abu Taleb Ahmed Yousef Khater.

Di Ismailiya, Islamis berkongsi dua kerusi yang dipertandingkan, FJP calon Hesham Al-soli dan Nour calon Mohamed Al-Hawari mengambil masa masing-masing.

Di Suez, FJP calon Abbas Abd al-Aziz memenangi satu daripada tiga kerusi yang ditawarkan, dua lagi akan calon-calon yang disokong Nour Mohamed Adel dan Hani Nour Al-Din.

Di Giza, FJP memenangi lapan daripada sembilan kerusi, meninggalkan satu tempat duduk untuk bebas Amr El-Shobaky. Lapan pemenang Mohamed Hussein, Murad Khattab, Gamal Ashry, Bereek Hassan, Ayman Rafaat, Alsaey Mohamed, Abdul Salam Bashandi dan Mohamed Amer.

FJP menokok tiada tempat duduk di Aswan, dengan Nour calon Farag Gadallah dan bebas Mohamed Al-Omda memenangi dua kerusi yang dipertandingkan.

Yang ketara, keputusan mengundi di daerah pilihan raya kedua dan kelima Sharqiya boleh terbalik selepas Mahkamah Pentadbiran governorate memutuskan bahawa pengundian pusingan kedua minggu lepas dalam kedua-dua daerah telah dicemari oleh pelanggaran undang-undang pilihan raya.

Ketua Jawatankuasa Pilihan Raya Agung, Abdel Moez Ibrahim, akan mengumumkan keputusan muktamad untuk keseluruhan pusingan kedua Sabtu malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan