Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 1 Februari 2011

Tenangkah sekarang penduduk Tenang?


Teringat kata-kata seorang pengerusi masjid Tenang yang mencebik kepada petugas PAS yang musafir untuk solat dan berehat di masjid Tenang

"lepas ni tenang jadi betul-betul tenang, jauh dari hiruk pikuk" petugas PAS tersebut hanya tersenyum tanpa menjawab dan membantah.

Gayanya macam tak suka orang PAS datang penuhkan dan guna kemudahan masjid.

Tak lama kemudian datang berbondong-bondong mangsa banjir dari kawasan sekitar untuk menyelamatkan diri ke masjid, rata-rata memakai kemeja t logo 1Malaysia warna biru ingin menginap di masjid...pengerusi tersebut tak boleh berkata apa-apa.

Keadaan benar-benar hiruk pikuk kerana yang datang termasuk anak kecil dan anak dara dan maknya yang tak tahu menutup aurat, dengan pakaian yang basah kuyup...makanan tak ada, sekolah yang biasa dibuat penempatan banjir pun jalan masuknya banjir dan dijadikan pusat pengundian yang tak dibenarkan masuk kecuali SPR dan pengundi, mereka tak ada pilihan selain ke Masjid.

Ana ada masa kejadian tersebut insaf bahawa inilah sebenarnya kebesaran Allah SWT. Apa guna masjid kalau tidak di makmurkan, waktu solat di masjid ini tak ramai jemaah tempatan yang datang, sunyi, hanya beberapa kerat...masjid bukan main besar tapi masyarakatnya jauh...

Apakah ini petanda kemurkaan Allah SWT terhadap penipuan UmnoBn di PRK Tenang. Pengundi yang dapat duit ribu-ribu pun tak berbaloi berbanding dengan kemusnahan harta benda dan nyawa yang melayang.

Ini dikatakan oleh petugas MIC sendiri di UPU Ladang Bukit Datok yang menyesal melawan PAS apabila meluahkan perasaannya tatkala hampir tutup masa pengundian lalu menyatakan `Saya sokong BN kerana dapat duit, dalam hati memang mahu pangkah PAS tapi sekarang Tuhan sudah marah sama kita, habis kampung dan estat tempat saya tinggal tenggelam '.

pengundi cina

Pengundi cina rata-rata tak keluar mengundi bila hujan. Keadaan ini agak menjejaskan pola keputusan undi kaum cina khususnya di UPU Tenang Stesen dan UPU Ladang Bukit Datok, Kami sebagai petugas begitu hampa dengan sikap mereka, apakah kerana dapat duit ang pau sudah menggelapkan prinsip mereka!

Seorang petugas PKR berbangsa cina dari Batu Pahat ada mencatat setiap kehadiran pengundi cina di UPU Ladang Bukit Dato amat kecewa dengan ketidak hadiran pengundi cina. "kata mau sokong tetapi dengan hujan pun takut dan tak mau datang, pundek!".

Akibatnya Allah timpakan banjir dan duit yang diperolehi tak dapat menampung kemusnakan harta benda bila banjir besar menenggelamkan pekan Tenang.

Bancana akan tiba bila kita lawan Islam

Kelmarin Azeez Putera Umno (padahal dah tua) mengunjungi pelajar Malaysia di Brisbane Aistralia, buat kerje memburukkan Islam, lepastu berlaku ribut taufan di sana.

Kini Ezam pula menyusul minta diselamatkan dari mangsa demontrasi apabila tujuannya ke Mesir tak lain tak bukan hanya menjual fitnah kepada pelajar Malaysia di bumi ambiaya ini.

Tarbiyah

Sebab besar rakyat Tunisia bangkit adalah kerana kenaikan harga barang, itu sahaja... tetapi sebelum itu sudah ada beberapa isu dibangkitkan tetapi tak berjaya menghalau presiden dan isterinya yang boros dan zalim. Mungkin sebelum itu belum kena suisnya.

Begitu juga di Mesir, isu kezaliman Hosni Mubarak khususnya terhadap Ikhwan Muslimin tidak boleh diketepikan, beribu-ribu akh merengkok dalam ISA sejak kezaliman zaman-berzaman tetapi mereka sabar sejak penubuhan IM 83 tahun yang lalu oleh pengasasnya Imam Al-Banna. Bagi ana sebab utama ialah tarbiyah yang telah membuahkan hasil. Akhirnya rakyat berani bangkit...

balik redah banjir

Semua jalan ditutup, arah Segamat, ke Labis, ke Muar pun juga. Ana terperangkap di Tenang. Alhamdulillah, Pukul 12 malam sahabat ana sdr Kor9 mengajak konvoi balik ke Kluang, dapat info jalan ke Labis sudah boleh dilalui kereta, lalu memulakan perjalanan.

Gelap malam, hujan lebat berterusan, mata pula rabun, tapi tawakal saja... setelah melalui beberapa halangan air dan ada dikhabarkan sebuah kereta dah hanyut... tetapi halangan paling teruk ialah di pekan Chaah yang tenggelam akibat dari sungai Chaah yang melimpah. tetapi syukur lepas juga.

Lepas daerah Labis masuk pekan Yong Peng sudah tak ada banyak lalaun banjir, masuk Plus Yong peng sampai tol Air Hitam (takut banjir kalau jalan biasa) sudah tiada banjir. Solat subuh 6.20 pagi di Tol Air Hitam.

Perut terasa lapar sangat, al-maklum tak menjamah sebarang makanan sejak 4.00 petang semalam.

6.45 sampai T6, pagi ni 31 Jan adalah hari persekolahan di Madrasah Al-Masriyah, dapat telefon dari Haji Dolah Lakasauk supaya ambil anaknya sekali di rumahnya untuk dibawa balik asrama kerana keretanya rosak, Ok ana kata, kesian orang PAS asyik kereta rosak saja.

Kemudian dapat telefon dari Ustaz Abdullah, Mudir Masriyah bahawa jalan masuk ke masriyah tak boleh dilalui, macam bubur katanya. Jadi hari ini isytihar cuti, syukur alhamdulillah dapat juga berehat hari ini setelah beberapa hari tak boleh tidur kerana bertugas di Tenang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan