Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 20 Mei 2011

Aku harap Pemuda PAS Pusat tak buat syura' malam ni?


Harakahdaily melaporkan:
KUALA LUMPUR, 19 Mei: Pucuk pimpinan Dewan Pemuda PAS akan mengadakan mesyuarat khas malam ini antaranya untuk membincangkan pertandingan untuk jawatan utama dewan itu dalam muktamar akan datang.

Sehingga ini, tidak ada calon ketua pemuda yang mengesahkan pertandingan untuk jawatan yang disandang oleh Nasrudin Hassan itu.. - Hrkh.
Adakah ini adalah isyarat yang Dewan Pemuda PAS Pusat nak buat syura' untuk pemilihan kali ni? Ada kemungkinannya macam tu, lagipun semua yang layak bertanding kalau tak silap aku ada dalam Jawatankuasa Kerja PAS Pemuda Pusat.

Aku secara peribadi tak berapa nak setuju kalau pemilihan dibuat secara syura' pasainya dalam Perlembagaan PAS jelas tertulis hak-hak ahli untuk memilih dan dipilih dan juga untuk mengundi dan diundi. Pemilihan secara syura' ni pada aku macam merampas hak ahli tu.
FASAL 16. Hak-Hak dan Kewajipan Ahli :

(1) Hak-hak ahli ialah :

(a) Setiap ahli PAS berhak memilih dan dipilih untuk memegang mana-mana jawatan dalam parti dan boleh dicadang untuk mewakili parti.
(b) Setiap ahli PAS berhak mengundi dan diundi dalam parti mengikut ketentuan-ketentuan yang terdapat di dalam Perlembagaan PAS serta Aturan dan Peraturannya. - Perlembagaan PAS
Pada aku syura' cuma patut dibuat kalau semua calon tarik diri, jadinya syura' mungkin kaedah terbaik yang boleh digunakan untuk pilih salah seorang dari yang dicalonkan tu secara perbincangan.

Biasanya, apa yang terjadi, bila dibuat syura' kepimpinan lama akan dikekalkan kecuali kalau penyandang jawatan tu nak menarik diri ataupun dah tak layak untuk bertanding, mungkin pasai tak cukup pencalonan, keadaan tak mengizinkan atau dah terlebih umur.

Dalam syura' ni biasa semua mengaku takmau dan nak tarik diri, kena la dengan selogan "orang PAS tak berebut jawatan." Dan memang biasanya orang lama akan dipilih semula pasai dah semua orang takmau tapi nak kena pilih jugak seorang jadinya orang lama la yang akan dipilih semula.

Dari segi peraturannya, konsep syura' memilih pimpinan memang tak salah pasainya diakhir syura' tu semua calon lain tarik diri kecuali seorang yang kemudiannya akan diumumkan menang tanpa bertanding.

Cumanya dari segi semangat pada aku tak berapa nak kena dengan PAS yang menggunakan kaedah demokrasi dalam pemilihan jawatan dalam parti. Pasainya selain dari isu hak ahli untuk memilih dan dipilih, kita taktau apa yang jadi masa syura' tu dibuat. Sepatutnya semua keputusan untuk tarik diri dibuat secara sukarela dan bukan sebab kompromi atau malu alah, tambah-tambah lagi la kalau ada tekanan mana-mana pihak secara langsung atau secara tak langsung.

Konsep syura' pilih ketua ni boleh dilihat sebagai tak bagi peluang kepada perwakilan nak pilih sendiri ketua yang depa nak atau lebih teruk lagi tak bagi peluang kepada perwakilan untuk tak pilih calon yang depa takmau.

Setakat pilih yang depa nak mungkin takdak masalah sangat pasai walaupun depa nak tapi depa tak boleh paksa orang yang depa nak tu kalau orang yang depa nak tu tak mau.

Aku ambil pemilihan Pemuda sebagai contoh. Ada kawasan yang mencalonkan Suhaizan Kayat sebagai Ketua Pemuda pasai depa nampak memang Suhaizan Kayat paling sesuai jadi ketua Pemuda PAS, tapi depa terpaksa terima kalau Suhaizan Kayat sendiri yang tarik diri pasai rasa tak layak contohnya.

Kalau tak di syura' kan mungkin Suhaizan Kayat akan bertanding dan perwakilan berpeluang mengundi dia. Menang atau kalah Shuhaizan Kayat soal lain tapi yang penting depa berpeluang undi calon yang depa nak. Tapi bila ada syura' mungkin Suhaizan Kayat tak bertanding mungkin pasai semua orang dalam jawatankuasa nak kekalkan orang lama. Segan la dia, takkan nak berkeras jugak nak bertanding.

Yang lebih masalahnya bagi depa yang takmau pilih calon yang depa takmau tapi nak buat macamana, bila dah buat syura' tinggal sorang calon yang bertanding dan diumumkan menang tanpa bertanding pasahal perwakilan tu memang takmua kepada calon tu.

Contohnya, ada kawasan yang mencalonkan nama Ust Azman Shapawi dan Ust Firdaus Jaafar tu mungkin bukan pasai rasa depa tu memang patut sangat jadi Ketua Pemuda Pas Pusat tapi mungkin lebih kepada tak setuju Ust Nasruddin Tantawi dipilih lagi jadi ketua. Tapi malangnya pasai di buat syura' depa takdak pilihan selain terpaksa terima juga Nasruddin sebagai ketua Pemuda.

Kalau tak disyura' kan, mungkin akan ada pertandingan. Kalau pun Ust Azman Shapawi dan Ust Firdaus Jaafar mungkin tarik diri mungkin Suhaizan Kayat akan lawan. Jadinya perwakilan berpeluang untuk mengundi calon lain selain Ust Nashruddin. Menang atau kalah Shuhaizan Kayat soal lain tapi yang penting depa berpeluang undi selain Ust Nashruddin.

Apa pun, aku harap mesyuarat Dewan pemuda PAS Pusat malam ni tak buat pemilihan kepimpinan secara syura'. Tapi kalau depa buat syura' juga, terpaksa terima jugak laa...

source: http://cenangau.blogspot.com/2011/05/aku-harap-pemuda-pas-pusat-tak-buat.html#ixzz1MozCVOXF

Tiada ulasan:

Catat Ulasan