Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Sabtu, 5 November 2011

Puncak Niaga tak reti niaga (klik)


Satu lagi bailout untuk Puncak Niaga

Kerajaan Malaysia terus meletakkan kepentingan kroni UMNO di atas bahawa rakyat Malaysia biasa kerana ia terus untuk menyelamatkan syarikat-syarikat air yang diswastakan dengan mengambil alih hutang mereka dan memberikan mereka pinjaman tambahan.

Puncak Niaga Holdings Bhd telah mengumumkan pada 1 November 2011 bahawa Kerajaan, melalui anak syarikat milik penuh Pengurusan Aset Air Bhd (PAAB) - Acqua SPV Bhd, telah bersetuju untuk mengambil alih semua Nota Boleh Tebus Tidak Bercagar (berjalan) dengan nilai terkumpul sebanyak RM328. 12 juta. Ini akan berlangsung pada dasarnya instrumen hutang yang dikeluarkan oleh Puncak Niaga pada tahun 2001.

Sebagai sebahagian daripada usaha menyelamatkan, Puncak Niaga dapat menangguhkan pembayaran balik ansuran tahunan sebanyak 5 tahun kepada penghutang, kini Kerajaan Malaysia, dari tarikh asal 18 November 2011. Tidak ada syarikat swasta yang lain di Malaysia, kecuali kroni yang dikenali Barisan Nasional (BN), yang boleh menikmati layanan istimewa itu.

Ini adalah di atas pinjaman 20 tahun RM110 juta baru-baru ini diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Bhd (SYABAS) pada 17 Oktober. SYABAS adalah anak syarikat 70% daripada Puncak Niaga dan pinjaman yang dimaksudkan untuk projek penggantian paip yang sepatutnya berada dalam skop perjanjian konsesi SYABAS. Dalam perjanjian pinjaman SYABAS, syarikat itu bukan sahaja diberi kepentingan keutamaan 3%, ia hanya diperlukan untuk memulakan pembayaran balik ansuran ibu pada tahun ke-3 pinjaman. Di atas bahawa faedah terakru atas pinjaman hanya boleh dibayar dalam 10 ansuran bermula 2022 atau 10 tahun setelah pinjaman itu diberikan!

Pinjaman di atas adalah di atas "kepentingan belakang-dimuatkan percuma pinjaman tidak bercagar RM320.8 juta" yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan kepada SYABAS kurang daripada 2 tahun yang lalu pada bulan Disember 2009. Untuk pinjaman ini, SYABAS hanya diperlukan untuk memulakan pembayaran balik dengan jumlah yang kurang daripada RM5 juta sehingga tahun 2025, dengan baki yang amat menggalakkan yang kena dibayar hanya dari 2026 dan seterusnya! Dan apabila kenyataan itu membayangkan, pinjaman benar-benar bebas faedah dan memerlukan sama sekali tidak cagaran dari Syabas.

Bukan itu sahaja - Acqua SPV Bhd telah memperoleh semua bon yang diterbitkan oleh syarikat konsesi air negeri Selangor bagi jumlah sebanyak RM6.5 bilion pada bulan Mei tahun ini. Menurut harian Kewangan, sumber pasaran telah mengesahkan bahawa "dari segi harga, membeli balik pada 94,49 terhadap tanda kepada nilai pasaran hanya 54,54 pada akhir bulan lepas". Ia adalah cukup buruk bahawa Kerajaan Persekutuan telah memutuskan untuk menyelamatkan syarikat konsesi air Selangor, tetapi untuk membayar kekalahan 73,2% lebih tinggi daripada nilai pasaran ini sempadan bon yang keterlaluan dan penyalahgunaan wang pembayar cukai.

Keperluan yang berterusan untuk menyelamatkan syarikat-syarikat air yang diswastakan di Selangor membuktikan bencana unmitigating penswastaan ​​BN yang hanya berkhidmat untuk keuntungan kroni dan memiskinkan rakyat. Apabila syarikat-syarikat ini telah menguntungkan, tiada dividen mereka telah terakru kepada Kerajaan, tetapi apabila mereka tidak mampu untuk membayar balik gunung mereka hutang Kerajaan BN Persekutuan yang akan datang untuk menyelamatkan mereka dengan wang cukai-pembayar.

Apa yang lebih buruk adalah hakikat bahawa Kerajaan Negeri Selangor telah menawarkan kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan syarikat konsesi air jalan keluar dengan cadangan penyusunan semula di mana pemilikan pulangan yang terkemudian kepada kerajaan negeri dalam pertukaran untuk menyelesaikan beban hutang mereka. Sebaliknya, Kerajaan Persekutuan telah memilih untuk menyokong kroni dalam industri air diswastakan dengan menyelamatkan syarikat-syarikat ini tanpa komitmen apa-apa sama sekali dari kedua untuk penyusunan semula dengan semangat Akta Industri Perkhidmatan Air 2006.

Sekarang bahawa syarikat-syarikat ini telah diberikan penangguhan daripada obligasi hutang mereka, akan segera tidak di pihak mereka untuk menyelesaikan huru-hara penyusunan semula. Akibatnya orang-orang yang rugi akan menjadi rakyat yang bukan sahaja akan mengalami risiko tarif air yang lebih tinggi pada masa akan datang dari syarikat-syarikat air swasta, tetapi juga terpaksa menanggung beban membayar untuk menyelamatkan sangat mahal daripada syarikat-syarikat yang sama.

Penyalahgunaan melulu dana cukai-pembayar perlu berhenti atau risiko "kebankrapan" Malaysia sebagai amaran oleh Datuk Idris Jala sebagai akibat hutang yang tidak mapan dan defisit hanya akan menjadi satu kepastian. -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan