Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Selasa, 15 November 2011

Lantikan isa Samad menipu peneroka

Anak ada bukti Isa dilantik 'ikut pintu belakang'


KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) mendakwa mempunyai bukti perlantikan Tan Sri Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) lalu dibuat secara tidak sah dan 'ikut pintu belakang'.

Mendedahkan hal itu, Mazlan yang juga AJK PAS Pusat mendakwa, beliau mempunyai maklumat satu surat melalui setiausaha sulit kanan Perdana Menteri telah dihantar kepada Isa sebagai mengesahkan perlantikan tersebut.

"Kita ada bukti melalui satu surat yang dihantar melalui setiausaha sulit kanan perdana menteri yang mengesahkan perlantikan beliau (Isa) sebagai pengerusi koperasi walhal mesyuarat agung KPF melantik dan memilih Datuk Dzulkifli Wahab sebagai pengerusi," katanya pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

Menurut Mazlan lagi, Isa sebenarnya tidak layak menjadi ahli koperasi kerana beliau bukanlah seorang peneroka dan bukan kakitangan Felda, apatah lagi untuk menjadi pengerusi KPF.

"Kalau sekalipun dia guna seksyen dibawah menteri koperasi bertanggungjawab, sekurang-kurangnya dia perlu menjadi ahli koperasi selama dua tahun baru boleh dilantik sebagai pengerusi KPF," katanya.

Turut serta pada sidang media itu, dua Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Pada 25 Oktober lalu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dalam satu kenyataan di Dewan Rakyat memberitahu, Isa yang juga Pengerusi Felda Holdings Bhd, secara rasminya masih belum dilantik sebagai pengerusi KPF.

Ahmad Maslan berkata pelantikan Isa sebagai Pengerusi KPF akan diputuskan oleh Lembaga Pengarah Felda mengikut undang-undang yang diperuntukkan dalam Akta Koperasi 1993 dan undang-undang kecil KPF.

harakahdaily/-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan