Bulan
Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua
selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredhaan,
keampunan dan pahala amalan.
Disebutkan oleh
Nabi SAW :
"Sebaik-baik hari di dunia adalah
sepuluh hari itu" (Riwayat al-Bazzar ; Albani : Sohih).
Allah SWT pula berfirman :
وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ
"Demi Fajar dan
hari-hari yang sepuluh" ( Al-Fajr : 1).
Majoriti ulama
menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh
Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. (Zad Al-Ma'ad, Ibn
Qayyim).
Ia juga disebut oleh Nabi SAW dalam
hadith lain :
"Tiada hari-hari yang lebih
disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan dari
sepuluh hari ini" (Riwayat Al-Bukhari).
AMALAN-AMALAN
UTAMA
Manakala amalan-amalan yang digalakkan
sepanjang sepuluh awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya ini
antaranya :-
a) Zikir : Iaitu dengan
memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah
dan Allahu Akbar.
Ia bersumber dari hadith riwayat
At-Tabrani yang diakui sohih oleh Imam Al-Munziri. Allah SWT juga
menyebut ertinya : "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang
mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama
Allah, pada hari-hari yang tertentu.." (Al-Hajj : 28).
Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu'
adalah sepuluh hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama
jua.
b) Berpuasa : Amat digalakkan
berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak
menunaikan Haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah ) pula adalah hari yang
terbaik untuk berpuasa.
Nabi SAW
bersabda tentang kelebihan hari Arafah :
"Tiada hari
yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah"
(Riwayat Muslim).
Nabi SAW juga bila ditanya
tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia
menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.
c) Melakukan lain-lain amalan seperti
bersedeqah, membaca Al-Quran, solat sunat dan lain-lain. Ia semuanya
termasuk di dalam umum hadith yang menunjukkan ianya amat disukai oleh
Allah SWT.
d) Menjauhi maksiat dan masa
terbaik untuk memulakan tawbat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir
dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan
melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.
Bertawbatlah dengan sebenar-benar tawbat dan
sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah
tipu daya semata-mata.
e) Bertakbir
: Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa `Ali KW menunjukkan bahawa permulaan takbir
bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu
‘Asar hari ketiga Tashriq.
f) Berkorban
: Allah SWT berfirman : ertinya : "dan berdoalah dan berkorban". Allah
SWT juga menyebut :
وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى
الْقُلُوب
Ertinya : "Sesiapa yang membesarkan syiar Allah
(berkorban) mala ia adalah dari tanda ketaqwaan hati" (Al-Hajj : 32)
Sebuah hadis menyebut :
ما عمل آدمي من عمل يوم النحر أحب إلى الله من إهراق الدم
Ertinya :
"Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai oleh Allah SWT pada hari
kurban kecuali berkorban ( dengan menyembelih binatang)" ( Riwayat
At-Tirmidzi, Abu Daud ; Gharib, namun terdapat rawi yang dipertikaikan )
POTONG KUKU, RAMBUT & HUKUM
QURBAN
Hukum berkorban adalah sunat muakkad
(yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta.
Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu
Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a, Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain,
kecuali Imam Abu Hanifah berpendapat ianya WAJIB bagi mereka yang
berkemampuan.[1]
Bagi menggandakan pahala korban,
seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan
diri dari memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadith riwayat Muslim
yang sohih, iaitu :-
من أراد أن
يضحي فدخل العشر فلا يأخذ من شعره ولا من أظفاره شيئاً حتى يضحي
Ertinya : Barangsiapa yang ingin menyembelih (
berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia
memotong apa-apa rambut atau kukunya SEHINGGALAH sampai korban
dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )
Justeru,
majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali
menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.
Bagaimanapun ia tiadalah termasuk dalam kategori
haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah
menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan
Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan
apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai
waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan
Muslim.
Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika ia
boleh mengganggu kesempurnaan wudhu dan lain-lain kewajiban.
TIDAK DIBENARKAN
juga berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu
yang telah disembelih dari pasar lalu disedeqahkan atas niat Qurban.
Tatkala itu, ia dianggap sedeqah biasa sahaja dan bukannya Qurban yang
disyariatkan di hari raya Aidiladha.
Pahala Qurban adalah jauh lebih hebat dari
bersedeqah harganya sahaja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu
seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain. [2]
Adalah diingatkan jua agar meniatkan
Qurban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW
dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedeqahkan daging atau
lain-lain niat.
Firman Allah :
لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا
وَلَكِن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ
لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ
Ertinya : Daging-daging unta dan darahnya itu
sekali-kali tidak dapat mencapai (keridaan) Allah, tetapi ketakwaan dari
kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya
untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada
kamu. Dan berilah kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.
(Al-Hajj : 37)
KONGSI LEMBU
Harus hukumnya menurut majoriti ulama untuk
berkongsi seekor lembu dengan dibahagikan kepada 7 bahagian atau seekor
kambing berdasarkan hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Jabir r.a. [3]
Adalah digalakkan juga untuk
menyembelih sendiri (jika berkemampuan) atau menghadiri majlis
sembelihan.
Sebuah riwayat hadith pernah
mencatatkan nasihat Nabi SAW kepada Fatimah yang ingin berqurban :
احضري أضحيتك، يغفر لك بأول قطر من دمها
Ertinya :
"Hadirkanlah dirimu di waktu sembelihan, diampunkan bagimu dari titisan
darah sembelihanmu yang pertama"
BINATANG
TERBAIK UNTUK KURBAN
Yang terbaik
adalah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri, kambing dan
jika tidak mampu bolehlah 1/7 dari unta, lembu, kerbau.
Yang terbaik sudah tentulah yang paling banyak
dagingnya maka lebih ramai mendapat merasai dan manfaatnya.
PEMBAHAGIAN DAGING
Daging qurban yang telah siap dilapah bolehlah
dibahagikan SEPERTI BERIKUT :
1/3 (sepertiga)
kepada tuan rumah yang berqurban,
1/3 (sepertiga)
kepada faqir miskin termasuklah jirannya dan saudara mara dan
1/3 (sepertiga) lagi bagi sesiapa yang memintanya.
Ia berdasarkan firman Allah SWT :
فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا
الْبَائِسَ الْفَقِيرَ
Ertinya : "Dan
makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan faqir."
(Al-Haj : 28) dan juga firman Allah :
فَكُلُوا
مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ
Ertinya "Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang
yang memintanya dan yang tidak memintanya" (Al-Haj : 36)
Inilah yang dilakukan oleh Nabi SAW sebagaimana
riwayat Ibn Abbas r.a dan Ibn Umar r.a. Namun demikian HARUS
(DIBENARKAN) untuk tidak mengikut cara pembahagian ini SAMADA UNTUK
MAKAN KESELURUHANNYA ATAU KEBANYAKKANNYA. [4]
Bagaimanapun DILARANG untuk memberikan
tukang-tukang lapah dan penyembelih upah atas usahanya (iaitu dengan
ditetapkan dari awal), bagaimanapun ia harus jika dia termasuk dari
kalangan faqir miskin atau diberikan secara sukarela orang ramai sebagai
hadiah.
TIDAK DIBENARKAN juga sepakat ulama
untuk menjual dagingnya.
Namun tidak
sepakat berkenaan penjualan kulit, bulunya dan tulang hasil Korban.
Majoriti mazhab termasuk Syafie tidak membenarkan. [5]
DIBENARKAN untuk menyimpan
daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis
Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.
MEMBERI
DAGING KORBAN KEPADA ORANG KAFIR
Ulama berbeza
pendapat dalam hal ini, sebahagian mazhab mengatakannya HARAM, ada yang
mengatakannya MAKRUH dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai
HARUS kerana ia bukannya sedeqah wajib. [6]
Namun tiada khilaf, mendahulukan umat
Islam adalah lebih utama dalam hal ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan