Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Khamis, 30 Ogos 2012

Kritikan Abu Iman : Sumber dari Sinar Harian pun patut kita diragui

Kaedah menangguh buat sementara atau "Rukhsah" memang ada dalam gerakan Islam awal RA,Ia bukan pemikiran baru dan pelik.

Lawannya adalah "Azimah" atau mengambil hukum yang asal. Contohnya Keluarga Yaser. Kes 1.Ammar mengambil kaedah Rukhsah bila diancam bunuh sehingga mengucap kalimah kufur. Situasi Islam masih belum kuat dan lemah Ammar masih muda dan tenaga jangka panjang diperlukan oleh Islam.

Kes 2. Sumayyah dan Yaser memilih azimah lalu dibunuh kerana enggan mengucap kalimah kufur. Memandangkan mereka sudah berusia, tindakan tersebut wajar bagi menunjukkan kekuatan aqidah ummat masa itu. Sepertimana yang kita ketahui Ammar bin Yasser telah memberi sumbangan yang besar kepada Islam dan mati ketika seusia 90 tahun.

 Berbanding dengan situasi Ammar bin Yaser, Dr.Zul tidak menolak hudud yang boleh sebabkan kufur. Pendokong PAS perlu kaji realiti kekuatan sendiri secara objektif,bukan sangkaan.Lihatlah gerakkerja Islam secara jangka panjang dengan mengambil sirah RA dan sahabat sebagai sumber ijtihad.

Baca Kritikan kepada Dr Dzul isu Hudud

Gerakan Islam perlu bergerak mengikut kemampuan dan waqie' semasa. INGATLAH bahawa mengambil jalan "RUKHSAH" bukan satu dosa dalam amal Islami spt FJP Mesir dan AKP Turki. Jika "AZIMAH" pilihan dalam waqie' sekarang, takperlu bergabung dalam PR...dan itu lah yang musuh politik mahu pun! Maaf,sekadar pandangan.Wallahuaklam.

Re: Kekeliruan Pemikiran Politik Dr. Dzulkifli Ahmad: Satu Kritikan by a

Tiada ulasan:

Catat Ulasan