Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 21 Oktober 2011

Nak urusan licin kena bagi duit pelicinan?

Bantai Duit Bakal Haji!! Tabung Haji Kena Jawab!!!

Oleh: laniismaa

Alhamdulillah ibu saya selamat berangkat ke Tanah Suci bersama dua kakaknya bersama Tabung Haji. Ada cerita yang nak diceritakan di sini.

Saya mendapat tahu ibu saya dan yang lain-lain terpaksa menambah bayaran RM2000 kepada 'pengurus haji' sebagai bayaran pengurusan. Kononnyalah!! Urus senarai termasuk senarai pergi haji. RM2000 seorang, bayangkan berapa yang dia dapat atas kesulitan bakal jemaah. RM2000 seorang, bayaran amatlah mahal.


Urusannya melihat kekosongan untuk memasukkan nama ke dalam senarai Tabung Haji , mengurus mereka di sana dan tak perlu lagi membuat apa-apa bayaran tambahan semasa di sana bersama RM2000 tadi, kononnya.[Di sana buat tahlil pun diminta RM100] Mungkin urusan ke sana ke mari menggunakan minyak 'emas' untuk keretanya, sebabnya dibantainya banyak-banyak.

Bayangkan tahun lepas ibu saya terpaksa mengeluarkan RM1000 walaupun tak jadi pergi. Adik saya berkata tukang urus memakai gelang RM54000 [diberitahu selepas di'jek' sedikit] di tangannya. Patutlah memakai gelang sebegitu mahal dengan memeras bakal haji. Bakal haji yang tersangat ingin pergi akan membuat bayaran tanpa banyak soalan. Penat-penat kumpul duit, senang-senang diperah!!

Jadi di sini timbul persoalan? Adakah orang Tabung Haji juga 'makan duit' supaya masuk senarai yang diberikan pengurus tadi. Tak kasihankah 'pengurus mereka' ke atas bakal haji. Kalau kos pengurusan, padan patutlah. Kos pengurusan haram jadah apa sampai begitu banyak.

Pengajarannnya juga jangan biarkan ibu bersendirian membuat urusan. Ambil tahu dan sekiranya 'pengurusnya' ada, kalau diminta berlebihan tanyalah sampai terduduk. Cerita mereka mudah, supaya senang dapat duit

Tiada ulasan:

Catat Ulasan