Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 10 Jun 2011

Negara berkebajikan ala Najib terus tekan rakyat?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6r85EjR28V80gWjA7LozF7s541qSG7-JcOvONX8GzU34vCoePzHXs0Bj8YBMaVc4awg12IvoSfvlx4BMFOeK21MSGHp2pFa_1WyHPDudsmpQBAd5naB-gMHxsGx5vks7oLTUJ9qxMwWs/s400/Najib+Razak.jpg


Presiden Umno, Najib Razak berkata, perjuangan menjurus kepada negara kebajikan "yang baru terfikir oleh PAS" sudah lama dilaksanakan oleh kerajaan BN.
Bernama memetik Perdana Menteri berkata, PAS sepatutnya tidak mengambil modal yang dilaksanakan BN untuk mewujudkan negara kebajikan kerana perkara itu sudah lama dilaksanakan oleh kerajaan.


Benarkan negara Malaysia sekarang negara berkebajikan.?

Bolehkah sesebuah negara dikatakan negara berkebajikan sedangkan :-

1) Rakyat semakin sengsara dengan kenaikan harga minyak, gula, tarif elektrik dan barangan akibat tindakan kerajaan menarik balik subsidi kepada rakyat tetapi pada masa yang sama meneruskan subsidi kepada kroni contohnya IPP. Malah Petronas juga semakin untung tetapi subsidi rakyat dikurangkan.

2) Kos pendidikan semakin meningkat dan rakyat terpaksa meminjam wang dari kerajaan dan terpaksa membayar dengan interest 4 % setahun. Sepatutnya sebuah negara yang dikatakan berkebajikan pendidikan sepatutnya percuma

3) Pemimpin kerajaan dan kroni-kroni mereka kaya raya sedangkan rakyat semakin terhimpit

4) Badan penguatkuasa, kehakiman, SPR, JPN dilihat tidak lagi telus dan menjaga kepentingan rakyat dan umum sebaliknya lebih banyak menyebelahi kerajaan dan BN.

5) Gaji dan pendapatan rakyat terbanyak tidak naik atau naik pada kadar yang sangat minimum sedangkan kos sara hidup meningkat mendadak.

5) Kos perubatan juga semakin meningkat.

dan banyak lagi ..............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan