Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 10 Jun 2011

Abang Mat Sedia Jadi Sasaran Fitnah UmnoBN (video)



SHAH ALAM 10 JUN : Mohamad Sabu berkata beliau tidak gusar jika menjadi sasaran terbaru kecaman dan fitnah Umno, berikutan pelantikannya sebagai Timbalan Presiden baru PAS minggu lalu.

"Saya tidak mahulah diuji kerana umur pun sudah semakin meningkat, tetapi sekirannya datang ujian saya akan sabar menghadapi," kata Mohamad Sabu kepadaTVselangor.

Mohamad Sabu kerap dipandang oleh Umno sebagai penceramah utama parti Islam itu yang berupaya mempengaruhi pengundi Melayu dan bukan Melayu dengan sikap kesederhanaan beliau.

Ucapan-ucapan Mohamad Sabu mengenai rasuah dan penyelewengan kuasa dan kepemimpinan talam dua muka yang penuh sinis bukan sahaja mencuit hati hadirin diceramah tetapi turut menghantar mesej yang tajam kepada pemimpin-pemimpin Umno.

Pelantikan beliau sebagai orang kedua tertinggi dalam Jawatankuasa Pusat Parti awal bulan ini menjadikan Mohamad Sabu sebagai tonggak utama PAS, sekaligus menjadikan beliau sasaran utama Umno.

Mohamad Sabu berkata beliau sudah lali dengan budaya fitnah yang diamalkan pemimpin-pemimpin Umno demi kelangsungan jangkahayat politik mereka.

Ditanya kemungkinan beliau diserang oleh Umno secara lebih hebat, seperti mana yang berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu berkata Umno akan membuat kesilapan besar jika Anwar diheret ke penjara sekali lagi.

"Saya yakin mereka tidak mampu mengulangi perkara seperti itu, sebab pilihanraya yang bakal berlangsung ini. Mungkin mereka akan kehilangan kuasa kerana rakyat akan membuat perhitungan,"kata beliau.

Anwar dipenjarakan enam tahun setelah dipecat dari kerajaan dan Umno dan dibebaskan pada tahun 2005 setelah Mahkamah Persekutuan memutuskan beliau telah disabit di atas tuduhan liwat dengan keterangan-keterangan rapuh dan dipaksa.

Kini beliau sekali lagi menghadapi pertuduhan liwat dengan keterangan-keterangan mencurigakan daripada saksi dan pengadu sendiri.

Anwar juga diaibkan dengan pengedaran video lucah dengan dakwaan-dakwaan Umno kononnya Ketua Pembangkang itu adalah pelaku dalam rakaman berkenaan.

Mengenai pemilihan PAS yang lalu, Mohamad Sabu berkata dakwaan Utusan Malaysia dan juak-juak Umno kononnya wujud perbalahan dalaman di PAS bersabit perjuangan Negara Berkebajikan menyerlahkan budaya fitnah Umno.

Mohamad Sabu berkata dakwaan itu tidak logik dan hanya cubaan berterusan Umno untuk memburukkan PAS tanpa sebarang bukti atau hujah bernas.

"Macam mana mahu berbalah, bermesyuarat pun belum, selepas bermuktamar ada yang balik ke kampung masing-masing, ada yang mengambil cuti kerana letih, macam saya tiap-tiap hari dihubungi pihak wartawan, jadi bila masa kami berjumpa dan berbalah, bertemu pun belum," kata Mohamad Sabu kepada TvSelangor.

Beliau mengulas laporan-laporan Utusan Malaysia yang cuba memberi gambaran kononnya PAS diambang perpecahan berikutan perjuangan parti itu menegakkan Negara
Berkebajikan yang turut didokong oleh parti komponen Pakatan Rakyat.

Utusan dan pemimpin Umno mendakwa langkah itu menunjukkan PAS mengabaikan perjuangan menubuhkan Negara Islam dan parti itu tidak lagi didokong oleh pimpinan ulama.

"Media kawalan Umno ini kami cukup pelik, tiba-tiba mereka menunjukkan mereka begitu sayang kepada kepimpinan ulama, sedangkan mereka menyerang hebat dan mencerca para ulama PAS dan kenapa mereka tiba-tiba sayang, ini semua rakyat boleh baca iaitu mereka hanya mahu melaga-lagakan sahaja bukan mereka sayangkepada ulama," kata Mohamad Sabu.

Semalam Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat menegaskan konsep Negara Berkebajikan adalah selari dengan Islam dan tidak timbul soal parti itu luntur dalam
perjuangan demi Islam.

Mohamad Sabu juga berkata Umno semakin terdesak dalam reaksinya terhadap pemilihan barisan kepimpinan Pusat PAS. Barisan depan parti Islam itu dilihat akan memberi kesan kepada peluang Umno untuk menawan semula kerusi-kerusi yang hilang kepada PAS pada pilihanraya umum akan datang.

Utusan semalam mencadangkan Umno mewujudkan sayap Ulama dan menjemput ulama-ulama yang tewas pada pemilihan PAS menyertai Umno.

"Kalau Umno tergerak mahu mencadangkan untuk adakan majlis ulama sendiri, kami akan melihatlah bagaimana mereka mahu laksanakan dan peranannya serta termasuk dasar parti mereka, jangan hanya bercakap di peringkat cadangan sahaja," kata Mohamad Sabu.

Tambah Mohamed Sabu lagi, kenyataan sedemikian diada-adakan Utusan solah-olah menggambarkan parti kerajaan itu semakin akur bahawa riwayat hidupnya bakal beralih kepada menjadi pembangkang selepas pilihanraya umum ke 13.

"Dan barang kali mereka tahu yang mereka bakal menjadi pembangkang maka mereka bersedia seperti apa yang ada dalam pembangkang hari ini." katanya. -tvsnews




Tiada ulasan:

Catat Ulasan