Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Sabtu, 8 Disember 2012

Biarlah Saya Mati Syahid Di Gaza : Khaled Meshaal Ketua Hamas



 Hamas chief Khaled Meshaal will make his first visit to the Gaza 
Strip on Friday to attend the Palestinian Islamist group’s 25th 
anniversary “victory rally.” (Reuters)  

Ketua Hamas Khaled Meshaal harapan untuk menjadi 'syahid di Gaza'
 Ketua Hamas Khaled Meshaal akan membuat lawatan pertama beliau ke Semenanjung Gaza pada hari Jumaat untuk menghadiri ulang tahun ke-25 Jemaah Pro Islam Palestin " perhimpunan kemenangan." (Reuters)

Pemimpin Hamas yang dibuang, Khaled Meshaal, berkata inilah lawatan pertama kali beliau ke Semenanjung Gaza pada hari Jumaat bahawa beliau berharap untuk menjadi "syahid" di wilayah Palestin.

Lawatan beliau datang hanya dua minggu selepas akhir konflik sengit dengan Israel, yang bermula pada 14 Nov dengan serangan udara Israel di Bandar Gaza yang membunuh Komando Hamas Ahmed Jaabari.

Tidak lama selepas ketibaan beliau, Meshaal telah diambil untuk melihat kesan hangus kereta Jaabari, yang telah diangkut ke Rafah.

"Saya berharap Allah akan membuat saya syahid di tanah Palestin di Gaza," katanya.

Meshaal, melangkah ke atas tanah Palestin buat kali pertama dalam 45 tahun pada hari Jumaat untuk "perhimpunan kemenangan" di Semenanjung Gaza, memaparkan keyakinan barunya itu selepas konflik dengan Israel bulan lepas.

Diiringi oleh timbalannya, Mussa Abu Marzuk, dan lain-lain pegawai kanan, Meshaal memandu melalui lintasan Rafah dan kemudian keluar dan mencium tanah sebelum memeluk Perdana Menteri Wilayah Gaza dari Hamas Ismail Haniya. Anak-anak yatim Palestin - kanak-kanak Gaza yang bapa mereka menjadi pejuang lalu mati syahid dibunuh oleh Israel dalam tahun-tahun kebelakangan ini - bergegas untuk menyambut Meshaal.

Meshaal, yang tidak melawat Wilayah Palestin sejak meninggalkan Tebing Barat pada 11 umur, muncul memberanikan dari konflik lapan hari yang berakhir dengan gencatan senjata dia dirundingkan di bawah naungan Mesir. Beliau telah sejak dituturkan mendekati kepada puak Palestin yang lain.

sumber arabiya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan