Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 14 September 2012

Wakil MB Khalid Maju, Wakil BN Undur : Isu Talam Corp

KUALA LUMPUR: Tindakan Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong yang tidak mengizinkan wakil Menteri Besar Selangor berdebat dalam isu Talam malam tadi disifatkan sebagai tindakan seorang penakut.

Malah, menurut Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr. Dzulkefly Ahmad, penganjuran debat malam tadi betul-betul berniat jahat dan semata-mata mahu mencari publisiti murahan untuk kepentingan politik bukan mahu mencari kebenaran disebalik isu kontroversi itu.

"Dari awal kita sudah maklumkan kepada penganjur bahawa Menteri Besar sedang berada di luar negara bagi menghadiri satu persidangan ekonomi dan telah mewakilkan empat orang antara kami untuk berdebat dalam isu itu.

"Pada awalnya mereka setuju kita datang, namun bila disana dia tidak berani untuk berdebat dengan salah seorang dari kami," katanya kepada Harakahdaily.

Semalam di dewan International Youth Centre sepatutnya berlangsung debat antara Tee Yong dengan wakil Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berhubung isu hutang Talam.

Selain Dzulkifly, Menteri Besar turut diwakili oleh Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua; Ahli Parlimen Selayang, William Leong dan setiausahanya Faekah Husin.

Namun debat itu tidak berlaku apabila penganjur tidak mahu membenarkan wakil Menteri Besar mengambil tempat untuk berdebat.

Malah turut berlaku sedikit kekecohan apabila penyokong sebuah parti politik menghalang laluan wakil-wakil Menteri Besar itu yang mahu meninggalkan majlis tersebut.

Kekecohan itu telah memaksa polis campur tangan dan empat pemuda dilaporkan ditahan polis ketika melakukan provokasi.

"Kita bukan datang kosong, Tony Pua sendiri bawa laporan lengkap daripada firma audit bebas, Transaction and Restructuring Sdn Bhd (KPMG) untuk dibentangkan dalam debat itu.

Menurut Dzulkefli lagi, jika Tee Yong ikhlas mahu membongkar isu tersebut, sepatutnya malam tadi adalah peluang keemasan baginya menerangkan di hadapan penyokong beliau sendiri dan penyokong Pakatan Rakyat.

" Dia takut kita sangkal tuduhan billout yang dia dakwa dengan laporan KPMG ini. Malam tadi itu dia kononnya mahu bercakap satu hala sahaja," katanya. -Hrkh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan