Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Sabtu, 7 April 2012

Rakyat Malaysia Tak Bahagia Berbanding Israel? Laporan PBB

Laporan Kebahagian Sedunia -Israel ke-14, Malaysia ke-51

Berita Oleh: laniismaa

"Tahniah kita berada di tangga 51 negara paling gembira di dunia berdasarkan kaji selidik terbaru oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Masih berada dalam lingkungan 1/3 negara yang dikaji selidik sebanyak 156 negara.

"Laporan Kebahagiaan Sedunia" berdasarkan beberapa petunjuk antaranya kemakmuran kebendaan, kecenderungan umum seseorang dan tahap kepuasan dengan aspirasi asas masing-masing. Ia maklum balas kaji seldik dari tahun 2005 hingga pertengahan 2011.

Malaysia menduduki ranking kedua di Asia Tenggara di belakang Singapura yang muncul sebagai negara paling gembira di rantau itu.

Mengikut senarai dunia itu, Denmark ditangga pertama, Finland ke-2 dan Norway ke-3. Singapura menghuni tangga ke-33, Thailand (52), Myanmar (72) dan Indonesia di ranking ke-83.

Paling menarik Israel mengalahkan kita paling bahagia dengan berada di tangga 14. Israel menjaga rakyatnya menjadi bahagia di tangga 14. Malaysia menjaga rakyatnya menjadi bahagia di tangga 51.

Malaysia di tangga 51 kerana soal selidik dijalankan ke atas orang BN. Kalau soal selidik dilakukan ke atas orang PR, entah ke tangga berapa kita berada. Senarai yang membuatkan kita tak bahagia amat banyak dari yang bahagia.

Senarai 20 Paling Gembira
1. Denmark
2. Finland
3. Norway
4. Netherlands
5. Canada
6. Switzerland
7. Sweden
8. New Zealand
9. Australia
10. Ireland
11. USA
12. Costa Rica
13. Austria
14. Israel
15. Belgium
16. Luxembourg
17. United Arab Emirates
18. United Kingdom
19. Venezuela
20. Iceland
Paling akhir ialah Togo
 
PS : Nak bahagia macamana kalau jenayah berleluasa, harga barang dan petrol semakin Naik, kemelut ekonomi, kezaliman terhadap pemimpin lawan, krisis makanan meruncing, krisis remaja sekolah, perkauman, rasuah, sentimen agama, tipu rakyat dan tolak islam sebagai cara hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan