Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 1 Februari 2013

Lagi Jenama Hebat Dijangka Jatuh Pada 2013


Seiring perkembangan zaman, persaingan dalam dunia perniagaan semakin meningkat. Hal itu boleh dilihat dari bermunculannya syarikat baru dengan jenama-jenama baru.  


Di lain pihak, entah kerana kurangnya inovasi atau buruknya strategi marketing yang dilakukan, ada syarikat yang mengalami kemunduran sangat signikan yang disebabkan gagalnya tanda jual mereka dipasaran. Risiko terburuk, jenama dagang mereka kemungkina akan mengalami kepupusan alias lenyap.

Tahun ini, 24/7 Wall St. kembali melancarkan senarai jenama syarikat yang dijangka akan pupus pada tahun 2013 mendatang.


Dalam perhituangnnya, mereka menggunakan pendekatan metodis. Ada pelbagai kriteria yang dinilai, mulai dari penjualan yang merosok drastik, kerugian yang menanjak tajam, notis kebankrapan daripada syarikat induk, kos operasi yang meningkat tajam hingga tak memungkinkan untuk dicover melalui harga jual tinggi, syarikat yang telah dijual, syarikat yang masuk tahap kebankrapan, syarikat yang kehilangan pasarnya, serta operasi penguasaan pasaran yang melorot drastik.


Nah berikut ini merupakan 5 jenama popular yang masuk dalam senarai tersebut akibat mengalami salah satu atau lebih dari masalah ini. Dengan kata lain, ada kemungkinan besar mereka akan lenyap dalam 18 bulan ke depan seperti yang disiarkan Huffington Post.


1. Research In Motion (RIM)

 Laporan kewangan terkini RIM menyebutkan bahawa pendapatan mereka mereka turun 43% menjadi US $ 2.8 juta hingga 2 Jun 2012. Padahal bagi tempoh yang sama pada tahun sebelumnya berjaya meraih US $ 4.9 juta.


Penjualan jenama BlackBerry semakin lesu.
 Di lain pihak, nilai pengeluaran RIM di suku pertama 2012 turun US $ 518 juta. Akibatnya, pengeluar Blackberry itu akan mem-buang kerja kira-kira 5,000 pekerja. Aksi ini sendiri dijangka akan memakan kos sehingga USD 300 juta. Dengan begitu bayaran kerugian yang dialami RIM semakin besar.

Pasaran RIM sendiri kebelakangan menunjukkan penurunan yang sangat drastik, kecuali di beberapa negara Asia, khususnya Malaysia, jualan handset RIM terbilang mengecewakan. Salah satu kegagalan terbesar RIM disebabkan tidak lakunya handset tablet Playbook mereka yang sebelumnya dikatakan mampu bersaing dengan Apple.


Dengan pelbagai isu buruk yang beredar termasuk demo pekerja besar-besaran, para penganalisis meramalkan syarikat Kanada ini tak lama lagi tamat.


2. Avon

 Bagi kebanyakan wanita, produk buatan asal AS ini memang sangat popular di telinga. Namun syarikat ini dijangka akan mengalami kepupusan. Hal itu bermula dari kegagalan CEO lama Avon, Andrea Jung yang hampir memusnahkan syarikat kosmetik terbesar di Amerika ini. Sang penggantinya Sherilyn S. McCoy, juga dinilai belum memberikan kesan yang signifikan. Suku pertama Avon melaporkan jumlah pendapatan yang sangat menyedihkan.
Didera skandal rasuah di China.
 Selain hal itu, Avon juga didera pelbagai skandal. Tengok saja kes pemeriksaan Security and Exchange Commission terhadap komunikasi Avon dengan penganalisis sekuriti sudah mengakibatkan CFO Charles Cramb kehilangan pekerjaannya. Avon juga terlibat skandal dugaan operasionalnya di China tidak memenuhi standard undang-undang Amalan Rasuah Asing.

Di luar skandal tersebut, masalah fundamental Avon adalah management tidak tumpuan pada perniagaan intinya, padahal pasaran kecantikan sangat kompetitif. Mei lalu, syarikat parfume Coty menawarkan pembelian saham Avon di harga US $ 24.75, hampir 20% di atas harga saham Avon saat itu. Coty mendapat sokongan kewangan salah satunya dari Warren Buffett. Avon ragu-ragu dan akhirnya Coty mundur. Sejak itu, saham Avon langsung turun ke level di bawah US $ 16, jauh berbanding harga tahun lalu yakni US $ 43.


3. Suzuki

 Jenama yang satu ini juga terbilang cukup tua. Namun dengan peredaran masa, reputasi Suzuki menurun akibat buruknya kualiti mesin, bodi dan material, ciri-ciri dan material yang digunakan untuk produknya. Fakta itu telah dikemukakan pada Pada survey JD Power 2012 mengenai kebolehpercayaan kenderaan AS dimana Suzuki mencatat skor yang paling rendah berbanding jenama lain.

Swift, salah satu produk andalan baru Suzuki.
 Salah satu petanda Suzuki mengalami kesukaran menjual keretanya adalah ketika mereka menawarkan pakej promo luar biasa agresif. Suzuki menawarkan promo kredit 0% selama 72 bulan untuk semua kereta, lori dan SUV keluaran 2012.

4. American AirlinesSyarikat Induk American Airlines, AMR mengemukakan pernyataan kebangkrutan Chapter 11 pada November 2011. Sebagai rekod, syarikat ini dahulu merupakan salah satu syarikat yang terbesar di AS. Meski begitu syarikat ini sendiri masih beroperasi normal namun tentu ada 'keuntungan' yang mengikuti status pasca pernyataan kebankrupan. Gaji pekerja dipangkas, demikian juga hutang serta obligasi pinjaman untuk pesawat.


Syarikat induk AMR menyatakan diri muflis.
 Awal bulan ini, Ketua Pegawai Eksekutif US Airways Doug Parker mengumumkan keinginannya untuk penggabungan kedua-dua syarikat. US Airways mungkin bersedia memberikan pemiutang AMR jumlah yang cukup bagus untuk memperoleh aset-aset American Airlines. Kesepakatan berpotensi ini mendapat sokongan luar biasa dari para penganalisis dan pemegang saham.

5. Current TV

 Current TV milik Al Gore dalam keadaan kritikal walaupun sebelum mereka memecat satu-satunya bintang mereka yang paling menghasilkan, Keith Olbermann pada Mac selepas ribut-ribut dengan rakan kerjanya. Olbermann kemudian digantikan oleh presenter acara bincang-bincang Eliot Spitzer. Berbanding ketika masih mempamerkan Olbermann pada Mac, rating Spitzer pada April merudum hingga hampir 70% menurut Nielsen.

Pemecatan penyampai Eliot Spitzer kesan penurunan rating yang signifikan.
 Kala itu The Hollywood Reporter menulis, penggantian Spitzer membuat Current TV kehilangan hampir 47.000 penonton menjadi tinggal 10,000 penonton sahaja. Baru-baru ini Reuters melaporkan, anjloknya jumlah penonton membuat rangkaian TV kabel raksasa Time Warner Cable mahal untuk menghentikan siaran saluran ini. Gore tidak punya cukup wang untuk mempertahankan TV yang tak punya masa depan cerah ini.(As / huffingtonpost)

Read more: http://www.borakkosong.com/2013/02/jenama-popular-yang-akan-punah-tahun.html # ixzz2Ja8vW9Dv


PRSB : Jenama Hebat belum tentu dapat melwan arus perubahan, sekiranya duduk diam sahaja, malas berfikir dan tak mahu ubah lambat laun pasti akan kecundang jua... bagaimana dengan parti yang dah 67 tahun memerintah tanahair yang dulunya hebat tetapi angkuh, boros, rasuah tentu akan kalah juga akhirnya...

Tiada ulasan:

Catat Komen