Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Rabu, 30 Jun 2010

Penyembelih ayam tak tahu mengucap syahadah


KUALA LUMPUR: Seorang penyembelih ayam warga asing yang mendakwa dirinya beragama Islam tiba-tiba gagap dan terketar-ketar apabila diminta mengucap dua kalimah syahadah dalam operasi bersepadu membabitkan beberapa jabatan dan agensi di sebuah pusat penyembelihan ayam, di sini, awal pagi semalam.

Tindak tanduknya yang mencurigakan menimbulkan persoalan sama ada ayam disembelihnya halal dimakan umat Islam.

Dalam operasi itu sepasukan pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Wilayah Persekutuan dan pegawai Jabatan Kesihatan melakukan pemeriksaan mengejut di beberapa lokasi yang menjadi pusat penyembelihan ayam sekitar ibu kota.

Sumber berkata, operasi terlebih dulu disasarkan kepada kilang penyembelihan dan pemprosesan ayam di Segambut yang didapati mengikut syarat dan kaedah penyembelihan ditetapkan oleh syarak.

Menurutnya, pihak berkuasa yang berpuas hati dengan aspek penyelenggaraan kilang terbabit kemudian menuju pula ke pusat penyembelihan ayam sekitar Pasar Pudu.

“Ketika pemeriksaan dilakukan itu, pegawai agama yang terbabit sengaja ‘menemuduga’ beberapa pekerja asing yang ditemui sebelum seorang daripada mereka gagal mengucap bagi membuktikan dia penganut Islam.

“Lelaki terbabit didapati sukar mengucap dua kalimah syahadah,” katanya.

Menurutnya, pemeriksaan yang turut disertai peserta program Iman Muda Astro Oasis turut ke kawasan penyembelihan ayam di Pasar Chow Kit, yang kerap mencetuskan kegusaran berikutan tahap kebersihannya mengecewakan.

“Hasil pemeriksaan mendapati kebanyakan ayam disembelih diselenggarakan di premis yang tidak sempurna selain keadaan lantai kotor dan berlumut.

“Pegawai agama yang menjalankan pemeriksaan secara rambang turut tidak berpuas hati apabila seekor daripada puluhan ayam yang disembelih tidak mengikut hukum syarak berikutan urat pada leher tidak terputus sepenuhnya,” katanya.

Malah, lebih menjijikkan apabila ada ayam yang disembelih dibiar berteraburan di lantai bertakung yang dibimbangi boleh merebakkan kuman.

“Agak mengejutkan apabila seorang pekerja pusat penyembelihan secara selamba memijak ayam yang siap diproses, namun dibiarkan di lantai. Perbuatan terbabit mendukacitakan berikutan pekerja terbabit seolah-olah tidak mementingkan soal kebersihan.

“Berikutan itu pegawai Jabatan Kesihatan bertindak mengeluarkan kompaun terhadap pemilik premis terbabit atas kesalahan tidak mematuhi syarat kebersihan ditetapkan,” katanya.

Menurutnya, operasi pemeriksaan pusat penyembelihan ayam terbabit bukan kali pertama dilakukan pihak Jawi dan Jakim, namun peniaga dan pemilik pusat pemerosesan ayam seolah-olah tidak menganggapnya penting, terutama aspek kebersihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan