Post Terbaik Blog

Pengikut ana

Jumaat, 22 Jun 2012

Sebenarnya anda laparkah atau dahaga?


"Imej dipinjam dari http://rlv.zcache.comTahukah anda bahawa kajian menunjukkan bahawa 75% rasa lapar sebenarnya datang daripada sensasi dahaga? Kita selalunya keliru dengan rasa lapar dan rasa dahaga. Jadi tips berikut boleh digunakan bagi memastikan apa yang badan kita inginkan. Sama ada makanan atau air.

Apabila kita tiba-tiba berasa lapar, langkah pertama yang kita perlu lakukan ialah meminum segelas air. Minum air akan dapat membuktikan sama ada kita benar-benar lapar ataupun cuma dahaga.

Cuba minum segelas besar air 30 minit sebelum kita duduk makan dan jangan sesekali minum air semasa makan. Pastikan hidangan anda hanyalah makanan semata-mata. Kita sepatutnya tidak berasa dahaga semasa makan. Jadi, kita mungkin tidak lapar sebenarnya, cuma terlalu dahaga.

Setiap makanan akan masuk ke hati untuk diproses. Bahan-bahan yang hati kita tidak kenali akan disingkirkan keluar, dengan diselaputi lemak dan kolestrol. Tujuan lemak dan kolestrol adalah untuk melindungi sistem vaskular perut. Secara tidak langsung, toksin jikalau berkumpul akan mengakibatkan masalah kegemukkan.

Semoga tips ini akan membantu kita dalam mengawal permakanan sekaligus dapat menguruskan berat badan dengan baik. "The more you drink, the more you shrink".

Diolah dari sumber asal Mohamed (2011).

Dipetik dari:mynutrivalley.com"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan